30 maart 2018
Het was lastig te missen, het speciale onderwijsvent dat Apple afgelopen dinsdag heeft gehouden. Daar kondigde Apple een nieuwe iPad aan, met een lagere onderwijsprijs, mooie eigentijdse specificaties waarvan de ingebouwde ondersteuning voor de Apple Pencil de meest in het oog springende was. En er was nog heel veel meer nieuws … alleen, daar hoorde je een stuk minder over. De nadruk in veel reacties en commentaren ligt vrijwel exclusief de nieuw aangekondigde iPad. De teneur van het merendeel van de commentaren: geen toetsenbord, nog steeds duurder dan Chromebook, te laat, Apple snapt het onderwijs niet. Is dat dan echt het belangrijkste punt? Ik heb namelijk iets heel anders gezien en ervaren tijdens het event. Kijk, in mijn beleving moeten technologie-makers ons een volgende stap in het gebruik van tech kunnen laten maken in plaats de status quo van technologie te bevestigen. De belofte van technologie ligt minimaal in het nu en bij voorkeur in de toekomst. En dat is wat ik als de kern zie van de boodschap die onder het event van 27 maart lag. Werkstukkenfabriek Een iPad is geen computer, het is namelijk veel meer dan dat. Apple maakt een device dat meer gericht op het maken van krachtige multimedia en niet (primair) op het maken van werkstukken. Dat laatstgenoemde is een argument dat in de beschouwingen op het Education Event van 27 maart bij herhaling terugkomt. En Apple zou daarmee niet voldoen aan ‘de vraag uit het onderwijs’. Maar als de vraag uit het onderwijs inderdaad vooral is: we willen een werkstukkenmachine, dan ben je bij de iPad misschien niet aan het juiste adres. Als grootste tekortkoming wordt genoemd dat iPad geen toetsenbord heeft. Dat is een beetje mallig argument. Wie een iPad gebruikt voor leren en lesgeven zal vaker een vinger of een pencil nodig hebben dan een toetsenbord, dat is immers de aard van het apparaat. En als je een toetsenbord nodig hebt, voldoet het virtuele toetsenbord in heel veel situaties prima. Moet je een keer écht veel typen en is een toetsenbord gewenst, dan is dat ook geen probleem, want zelfs het allergoedkoopste bluetooth-toetsenbord werkt prima samen met je iPad. En anders kun je altijd nog je tekst dicteren … of via een Pc inloggen op iCloud en daar lekker verder typen aan je Pages-bestanden. En dat kan al een tijdje ook samen, op afstand. Creativiteit School is geen werkboekjes-en-werkstukkenfabriek. Als je school dat wel is, dan zou ik onderwijsvisie en didactische praktijk een keer goed tegen het licht houden. Of inderdaad een Chromebook kopen, want dan is een iPad overkill. Of je moet een stel refurbished MacBooks willen kopen (of nieuwe, kan ook nog steeds). Wil je leraren en leerlingen de gereedschappen geven waarmee ze ook buiten het onderwijs produceren, creëren en publiceren, dan is iPad de voor de hand liggende keuze. De vraag om laptop-achtige functionaliteit is in essentie vragen aan Apple of ze de witte MacBook van 2007 alsjeblieft nog een keer willen uitbrengen. Apple heeft een track record van
Recente reacties