Het was lastig te missen, het speciale onderwijsvent dat Apple afgelopen dinsdag heeft gehouden. Daar kondigde Apple een nieuwe iPad aan, met een lagere onderwijsprijs, mooie eigentijdse specificaties waarvan de ingebouwde ondersteuning voor de Apple Pencil de meest in het oog springende was. En er was nog heel veel meer nieuws … alleen, daar hoorde je een stuk minder over. De nadruk in veel reacties en commentaren ligt vrijwel exclusief de nieuw aangekondigde iPad. De teneur van het merendeel van de commentaren: geen toetsenbord, nog steeds duurder dan Chromebook, te laat, Apple snapt het onderwijs niet.
Is dat dan echt het belangrijkste punt? Ik heb namelijk iets heel anders gezien en ervaren tijdens het event. Kijk, in mijn beleving moeten technologie-makers ons een volgende stap in het gebruik van tech kunnen laten maken in plaats de status quo van technologie te bevestigen. De belofte van technologie ligt minimaal in het nu en bij voorkeur in de toekomst. En dat is wat ik als de kern zie van de boodschap die onder het event van 27 maart lag.
Een iPad is geen computer, het is namelijk veel meer dan dat. Apple maakt een device dat meer gericht op het maken van krachtige multimedia en niet (primair) op het maken van werkstukken. Dat laatstgenoemde is een argument dat in de beschouwingen op het Education Event van 27 maart bij herhaling terugkomt. En Apple zou daarmee niet voldoen aan ‘de vraag uit het onderwijs’. Maar als de vraag uit het onderwijs inderdaad vooral is: we willen een werkstukkenmachine, dan ben je bij de iPad misschien niet aan het juiste adres.
Als grootste tekortkoming wordt genoemd dat iPad geen toetsenbord heeft. Dat is een beetje mallig argument. Wie een iPad gebruikt voor leren en lesgeven zal vaker een vinger of een pencil nodig hebben dan een toetsenbord, dat is immers de aard van het apparaat. En als je een toetsenbord nodig hebt, voldoet het virtuele toetsenbord in heel veel situaties prima. Moet je een keer écht veel typen en is een toetsenbord gewenst, dan is dat ook geen probleem, want zelfs het allergoedkoopste bluetooth-toetsenbord werkt prima samen met je iPad. En anders kun je altijd nog je tekst dicteren … of via een Pc inloggen op iCloud en daar lekker verder typen aan je Pages-bestanden. En dat kan al een tijdje ook samen, op afstand.
School is geen werkboekjes-en-werkstukkenfabriek. Als je school dat wel is, dan zou ik onderwijsvisie en didactische praktijk een keer goed tegen het licht houden. Of inderdaad een Chromebook kopen, want dan is een iPad overkill. Of je moet een stel refurbished MacBooks willen kopen (of nieuwe, kan ook nog steeds). Wil je leraren en leerlingen de gereedschappen geven waarmee ze ook buiten het onderwijs produceren, creëren en publiceren, dan is iPad de voor de hand liggende keuze.
De vraag om laptop-achtige functionaliteit is in essentie vragen aan Apple of ze de witte MacBook van 2007 alsjeblieft nog een keer willen uitbrengen. Apple heeft een track record van producten en diensten te kunnen bedenken waarvan we iegelijk niet wisten dat we ze nodig hadden. Ook de geest van Think Different is nog steeds herkenbaar in alles wat Apple doet. Apple maakt geen dingen omdat klanten erom hebben gevraagd. Ze probeert dingen te maken die je nieuwe vragen laten stellen over hoe je technologie gebruikt.
De iPad biedt leraren en leerlingen al jarenlang innovatieve gereedschappen waarmee nieuwe dimensies, werkwijzen en leermiddelen te ontwikkelen en nieuwe vakinhouden te ontsluiten zijn. Camera’s, sensoren, multitouch, toegankelijkheidsfuncties, apps om mee te produceren, te creëren, te publiceren en een immens platform aan apps die in en om de les te gebruiken zijn. De focus op het event en voor Apple’s missie in het onderwijs ligt nadrukkelijk op creativiteit.
Ik vind het leraarschap in essentie een creatief beroep. Dat uit zich niet alleen in de lessen en/of materialen die je als leraar maakt, maar ook in didactisch handelen en de keuzes voor hulpmiddelen, functionaliteit en bovenal op de slimme manier waarop je die inzet voor jezelf en voor je leerlingen. Aan de aangekondigde nieuwe gereedschappen zie je dat Apple een vergelijkbaar beeld heeft van de leraar.
Met de functies die zijn toegevoegd aan de iWork-apps laat Apple zien dat het begrijpt dat het snel kunnen bekijken van digitaal leerlingwerk en er eenvoudig feedback bij te kunnen geven goed aansluit bij de praktijk van de les. Ook van lessen die draaien om het maken van werk in productiviteitsapps.
Met iTunes U en de Klaslokaal-app had Apple al eenvoudige en krachtige tools om leren en lesgeven te ondersteunen. De aangekondigde Schoolwerk app gaat daarin zelfs nog een stap verder en geeft leraren gereedschap om snel een eenvoudig inzicht te krijgen in het gebruik van leerlingen van doelbewust inzette toepassingen en oefeningen. Alles bij elkaar een breed pallet aan tools die je kunt laten aansluiten bij de lespraktijk zoals die gangbaar is in jouw lessen, op jouw school.
Een cruciaal en uniek onderdeel van het onderwijsecosysteem is Apple Professional Learning (APL). APL begint al heel laagdrempelig met Apple Teacher (gratis online basisvaardigheid voor Mac en iPad). Voor wie zich lastig een beeld (en praktijk) kan vormen van hoe je enorme mogelijkheden van de iPad in kunt zetten waren er al praktische en inspirerende boeken.
Met het materiaal dat rond Everyone Can Create is gemaakt, laat Apple zien dat het haar missie in het onderwijs nog steeds en misschien wel meer dan ooit serieus neemt. Het zijn prachtige én praktische bronnen die leraren helpen iPad op een creatieve manier te integreren in de les en leerlingen op andere manieren inzicht te geven in hun leerproces en ontwikkeling.
https://www.youtube.com/watch?v=IprmiOa2zH8
Ook is er met het Iedereen Kan Programmeren-curriculum een complete, gratis leerlijn (van po tot eind vo) coderen en programmeren, inclusief docentenmaterialen en speciaal ontworpen professioneel leren in de vorm van een reeks APL-workshops.
Ook de diensten en materialen die ict’ers nodig hebben om iPads moeiteloos, veilig en duurzaam te implementeren zijn er. En ook die zijn grotendeels gratis.
Apple legt de lat hoog wat betreft de inzet van technologie in het onderwijs en blijft dicht bij haar visie dat technologie iedereen de kans moet geven zichzelf en de wereld een betere plek te maken, ongeacht of je leraar of leerling bent. Apple voorziet niet alleen in de gereedschappen die dat mogelijk maken, maar biedt ook iedereen toegang tot de kennis en vaardigheden die nodig zijn om daar werkelijkheid van te maken.
In de hekgolf van het Apple Event wordt de indruk gewekt dat er in het onderwijs een ‘strijd’ is tussen de iPad en de Chromebook. Volgens mij gaat de echte ‘strijd’ uiteindelijk om waar je technologie voor gebruikt in de les. En als dat inderdaad de strijd is, dan ben ik er 100% van overtuigd dat Apple met haar onderwijsecosysteem ook de komende 40 jaar een leidende rol zal blijven spelen in moderne klaslokalen over de hele wereld.
Recente reacties