Bij Apple hebben ze morgen taart bij de koffie. MacWorld UK weet te melden dat volgens onderzoeksbureau Gartner Apple in het eerste kwartaal van 2007 het grootste marktaandeel in het onderwijs in West Europa heeft bereikt. Met een aandeel van 17,3% in totaal (inclusief servers) en een aandeel van 18,4% als er alleen naar desktops en laptops wordt gekeken, doet Apple het dus goed … heel goed. In 2005 was Apples aandeel in de onderwijsmarkt 15,2% waarmee het toen al Dell voorbijstreefde.
Dat is natuurlijk leuk voor Apple en nog veel leuker voor al die scholen waar docenten en leerlingen met Macs werken, maar het is nog een schril contrast met de situatie in Nederland. Maar het is ook ‘vreemd’. Waarom kiest het onderwijs in bijvoorbeeld in Groot Brittanië, Zweden, Frankrijk en Walonië wel voor de Mac en Nederland niet?
Het is mijn indruk dat ict op veel scholen het domein is van een ‘opgepluste’ en’doorgeschoven’ docent die in het verleden zoveel van computers wist en nu systeembeheerder of ict-coördinator is geworden. Professionalisering staat in het Nederlandse onderwijs al lang onder druk en zeker op het gebied van ict wordt er vaak weinig meer gedaan dan wat knoppencursussen. Wie een bovengemiddelde vaardigheid aan de dag weet te leggen in computergebruik of wie het schoolnetwerk met voor weinig geld met slimme houtje-touwtje-techniek overeind weet te houden, is al snel in beeld voor een functie als ict’er op school.
Als technologie in het Nederlandse onderwijs niet langer meer het domein zou zijn van de adminstrateurs en techneuten, maar van docenten die met die technologie onderwijs aantrekkelijker, creatiever onderwijs zouden kunnen maken (en willen omdat ze er niet door geïntimideerd zijn), zou het marktaandeel van Apple in het Nederlandse onderwijs niet ook veel groter zijn? Volgens mij wel.