Soms moet je zoeken met een lampje om in al het Web 2.0-geweld iets met een duidelijke onderwijstoepassing te vinden, soms kun je niet kiezen. Deze keer is het een gevalletje niet-kunnen-kiezen. Twee Web 2.0 Picks of the Month dus. De eerste is just2easy. En eigenlijk ben ik er hartstikke laat mee, want just2easy (j2e) is afgelopen januari op de BETT gelanceerd. Die heb ik toen duidelijk even gemist.

Onder het (genoeglijk bekende) Web 2.0 adagio Create : Share : Learn presenteert j2e zich expliciet als Educational Online Word Processor / Desktop Publisher / Web Page – Site Creator / Form Creator / On-line Storage. Da’s is me nogal niet wat. Daarmee zet je jezelf immers aardig in het rijtje van de Googles en de ZOHO’s. J2e lijkt die ambitie echter een heel eind waar te kunnen maken.

Een klein testrondje door de app (je kunt alles uitproberen zonder eerst te hoeven registeren) leert dat j2e erg intuïtief is, prettig oogt en vlot werkt. De interface is erg kindvriendelijk en nodigt snel uit om aan de slag te gaan. In het basisgebruik oogt j2e heel geschikt voor jonge(re)  kinderen. Elk bestand dat je maakt in j2e krijgt een eigen url, die vrij eenvoudig te onthouden is (vergelijk dat maar eens met de websitemaker van Kennisnet). Handige extra’s zijn de beschikbare woordenlijsten, afbeeldingengallerie en versiegeschiedenis. Ook is het vrij eenvoudig om audio en video in de bestanden op te nemen

Als je echter echt aan de slag gaat, merk je pas de kracht enflexibiliteit die achter dit appje schuilgaat. Om daar een goed beeld van te krijgen, kun je de video demo’s bekijken die j2e op de site heeft gezet of een van de showcases. Een daarvan is het weblog van j2e-eigenaar Geoff, dat laat zien dat je met j2e dus ook prima kunt bloggen.

Just2easy is gratis voor individueel gebruik. Scholen kunnen tegen betaling van j2e gebruik maken onder het eigen domein van de school. Enige nadeel is dat j2e volledig in het Engels is. Dat zou een mooi project zijn om eens met een stel onderwijsmensen op te pakken.

Tagged with →  
Share →