Weer een aardig gevalletje van serendipity. In de nieuwsfeed van Kennisnet las ik namelijk het volgende:
Leerlingen en studenten met een visuele beperking ondervinden dagelijks problemen, omdat leermiddelen voor hen niet bruikbaar zijn. De toenemende digitalisering en visualisering van het onderwijs zijn de belangrijkste oorzaken. Veel digitale leermiddelen zijn ontoegankelijk en voor visueel didactisch materiaal (tabellen, grafieken ed.) wordt geen didactisch gelijkwaardig alternatief aangeboden. De kennis en techniek om toegankelijke leermiddelen te ontwikkelen zijn voor handen, maar worden onvoldoende benut door uitgevers, ontwikkelaars en onderwijs.
In het manifest stelt Viziris onder andere dat het noodzakelijk is om richtlijnen voor toegankelijke leermiddelen op te stellen waaraan digitale leermiddelen moeten voldoen. Ook is het belangrijk dat er een centrum komt dat didactische aanpassingen kan plegen of daarover kan adviseren. De staatssecretaris steunt de oprichting van een gecombineerd centrum met een eenmalige bijdrage. Dat centrum gaat leiden tot meer samenwerking om lesmateriaal didactisch beter en toegankelijker te maken voor visueel gehandicapten.
Aan Apple zal het niet liggen. In Mac OS X zitten immers al een hoop hulpmiddelen voor visueel gehandicapten ingebouwd. Maar het gaat nog verder, want met de lancering van iTunes 8 en de nieuwe iPods heeft Apple ook stilletjes een speciaal deel van haar website (vooralsnog alleen in het Engels) gewijd aan Accessibility / Universele Toegang. Op de website wordt toelichting geven op de accessibility features van Mac OS X, iTunes, de iPhone / iPod touch en de nieuwe iPod nano’s. Ook daar laat Apple zien dat ze een hele hoop toepassingen in haar hard- en software baseert op features die eigenlijk voor gehandicapten zijn bedacht.
Persoonlijk vind ik de inspanningen die Apple doet om iTunes U partners te stimuleren om content makkelijker toegankelijk te maken voor mensen met een beperking een mooie ontwikkeling. Een die prima aansluit bij haar eigen inspanningen op dit vlak. Overigens blijft het natuurlijk wel zaak dat contentleveranciers (of dat nu scholen, universiteiten of educatieve uitgevers zijn) zich wel die moeite (blijven) getroosten