Ik ben wat aan de kritische kant als het om de Apple tv gaat. Ik vind het best een leuk gadget, maar …
Voor dit blog (dat heb ik mezelf immers een beetje als missie gesteld) probeer ik te kijken of zo’n apparaat een bepaalde (meer)waarde voor het onderwijs zou kunnen hebben. Goed dan, wat hebben we met de Apple tv in handen? Kort door de bocht geformuleerd is het een kekke HD-recorder die heel eenvoudig de media vanuit je iTunes afspeelt. Er zitten wat aardige dingen op en aan die hoofdzakelijke technogadgetfreaks een warm gevoel in de onderbuik bezorgen. Maar voor het onderwijs? Waarom zou een docent een Apple tv in zijn lokaal willen? Een korte eerste verkenning.

Apple tv Om de Apple tv interessant te maken voor het onderwijs zou je je eerst een moeten afvragen in welke (onderwijs)situatie het ding nut zou kunnen hebben. Als je de Apple tv als een veredelde videospeler beschouwt, dan zit je toch al snel in een klassikale situatie waarin een docent een een film vertoont. Mij komen dan toch de documentaires bij vakken als geschiedenis of biologie voor ogen of afleveringen van actualiteitenprogramma’s voor de mens-en-maatschappij-vakken, dat soort werk. Als een school een mediaserver zou hebben, waar iTunes de content vanaf kan halen zou dat heel handig kunnen zijn. Geen gehannes meer met oude VHS-banden of met DVD’s, maar gewoon de film uit de bibliotheek van iTunes halen. Een voordeel zou bovendien kunnen zijn dat je veel makkelijker een verzameling relevante fragmenten kunt aanmaken (bijvoorbeeld door de films te bewerken in iMovie of met Quicktime Pro). Een pre in deze situatie is dat de Apple tv draadloze netwerktoegang (max. 802.11n) heeft. Dat is prima voor scholen die niet volledig bekabeld zijn (en welke school is dat al wel?).

Ook voor presentaties kan de Apple tv gebruikt worden. Het is vrij eenvoudig om in iPhoto een slideshow te maken en die te exporteren naar de de Apple tv. Die hang je aan de beamer en met de bijgeleverde afstandsbediening kun je de sliedshow bedienen alsof het een Keynote- (of PowerPoint-)diavoorstelling betreft. Een muziek- of CKV-les waarbij veel verschillende muziekstukken snel achter elkaar moeten kunnen worden beluisterd, zonder gevogel met cd’s of het maken van custom cd’s (die je weer de avond van tevoren moet branden terwijl je cd-r’s op zijn) kan ook baat hebben bij de mogelijkheden van dit apparaat.

Voor mediatheken kan de Apple tv een welkome aanvulling zijn. Docenten kunnen materiaal klaarzetten in de bibliotheek van iTunes, of zelfs een speciale thema-afspeellijst samenstellen ter ondersteuning van een les of lessenreeks. Leerlingen kunnen ook zelf eenvoudig zoeken naar geschikt materiaal op basis van trefwoorden. Mediathecarissen hoeven dan niet langer het beheer te voeren over stallen kasten vol plastic dozen, maar kunnen het opzoeken van audio en video eenvoudiger aan de leerling overlaten. Diezelfde mediathecaris kan er dan juist zorg voor dragen dat het materiaal goed geclassificeerd is zodat iedereen er optimaal mee kan werken.

Een andere mogelijke ‘oplossing’ waar de Apple tv een bijdrage in zou kunnen leveren is de professionalisering van docenten. TUAW meldt dat The Washington Post als eerste podcasts van hoge kwaliteit gaat aanbieden die geschikt zijn (lees: gemaakt zijn) voor de Apple tv. Dat is een interessante benadering. Want dan is het niet zo’n grote sprong naar hoge kwaliteit screencast en vodcasts over onderwerpen die docenten aanspreken. Waarom zouden uitgeverijen of clubs als het APS of KPC (of Helikon) niet (mini-)trainingen, lezingen etc. tegen betaling en in hoge kwaliteit via de ITS als high quality podcast beschikbaar stellen. Docenten zouden dan op school aan hun beroepskwaliteit kunnen sleutelen. Ook voor leerlingen is een dergelijke constructie (met bijvoorbeeld instructielessen of remediale stof) goed denkbaar natuurlijk. Scholen met een podcastserver kunnen dan een veel hogere kwaliteit podcasts aanbieden.

Als je dit alles afzet tegen de prijs (€ 299 zonder de educatieve korting) dan is de Apple tv een goed alternatief voor een reguliere HD-recorder. Misschien niet per se goedkoper, maar de draadloze capaciteiten en de mogelijkheid zijn zaken die je niet in een gemiddeld Mediamarktapparaat tegenkomt. Kort en goed: de Apple tv heeft potentie voor het onderwijs. Het is wachten op creatieve docenten die eruit halen wat erin zit.

Tagged with →  
Share →