StomIk neem de titel van het artikel bewust even letterlijk over van de website van EPN omdat het zo prachtig het tendentieuze ervan weergeeft.

EPN heeft middels een enquête onderzoek gedaan naar de sociale vaardigheden onder jongeren, zo doet althans de titel vermoeden. Maar waar ze eigenlijk onderzoek naar hebben gedaan is hoe docenten de sociale vaardigheden van jongeren ervaren (nogal sujectief) en hoe diezelfde docenten de rol van technologie op die verandering inschatten (lijkt me ook moeilijk meetbaar; hebben die docenten naast al hun leerlingen gezeten ofzo).

Het onderzoek (en de deelnemende docenten klaarblijkelijk ook) gaan volledig voorbij aan de notie dat sociale vaardigheden en en communicatie juist door technologie een andere vorm hebben gekregen. De aanname dat (ervaren) afname van sociale vaardigheden samenhangt met het gebruik van technologie wordt door weinig ondersteund dan de opvatting van de ge-enquêteerden.

Ik hoop dat het volgende onderzoek van EPN een enquête onder jongeren gaat worden met vragen over de digitale vaardigheden van docenten en hoe technologie een rol speelt in het aantrekkelijk maken van het onderwijs. En ik denk dat ik ook al weet wat de titel van het artikel over dat onderzoek gaat worden.

Tagged with →  
Share →