Toch wel schokkend nieuws uit de Elsevier: scholen blijken massaal de cijfers voor de schoolexamens te traineren.

Met hoge cijfers voor het schoolexamen compenseren middelbare scholen een slechte uitslag voor het centraal schriftelijk, vooral in het vwo.

 

Dit blijkt uit Elseviers jaarlijkse onderzoek ‘De beste scholen’, aan de hand van cijfers die de Inspectie van het Onderwijs verstrekte. De resultaten van het onderzoek verschijnen deze in Elsevier.

Dertig middelbare scholen geven een punt of meer cadeau bij het schoolexamen – ook schoolonderzoek genoemd. Daarmee compenseren ze de uitslag voor het centraal examen, soms zelfs een onvoldoende.

Zelf geef ik al meer dan 10 jaar les aan exemenklassen aan een vavo-school. Onze leerlingen zouden zo’n zetje best kunne gebruiken, maar het is nooit bij me opgekomen om een leerling willens en wetens ‘over de streep’ te krijgen. Sterker nog, ik heb meer dan eens leerlingen boos en verdrietig zien wegbenen omdat ik ze niet 0,1 of 0,2 puntje bij hun examen cadeau wilde doen zodat ze geslaagd zouden zijn. Je hoort natuurlijk wel eens de verhalen, maar als de cijfers van Elsvier op waarheid berusten, dan is daarmee een behoorlijk rotte plek in het Nederlandse onderwijs blootgelegd.

Los van dit alles is de vraag van belang waarom dat zo massaal gebeurt. Zijn de centrale examens te moeilijk? Zijn leerlingen tegenwoordig dom en lui? Of is het niveau van ons onderwijs achteruit gegaan? Of zijn scholen te bang geworden voor Trouw en Elsevier?

Staan scholen hun docenten toe de norm laag te houden om zo maar hoog in de lijstjes van de media te belanden? Slechte scores betekenen immers minder leerlingen en dat betekent minder geld. Dus als docenten de cijfers maar kunstmatig hooghouden en slagingspercentages beïnvloeden, dan stellen zij hun toekomst zeker. Hun toekomst ja … maar ook die van de leerling?

Bovendien zijn slagingspercentages vaak de graadmeter van het succes van de docent … vinden docenten zelf. Het is ook meer dan eens een argument om verandering of innovatie buiten de deur te houden: Ik doe het toch goed!? Kijk maar maar mijn [sic] cijfers. Ze slagen toch allemaal. Tsja, nu weten we ook hoe. De leerkracht van Nederland is blijkbaar meer een Spartamet dan een Delivery Bike.

Share →