In dezelfde NRC waar een paar posts hieronder over geschreven werd, staat ook een artikel over Apple, althans, ten dele. Nu zou je denken dat je met elk beetje media-aandacht voor de Mac blij moet zijn, maar ik weet het niet zo goed met deze. De toon van het artikel is behoorlijk pro-Apple, maar de inhoud stipt precies het imagoprobleem van de Mac aan.
De titel van het artikel is: Het dilemma van de laptop – keus tussen Apple en Windows-pc blijft een kwestie van gevoel. Daarmee wordt de volgens mij precies een belangrijk probleem met betrekking tot de rol van de Mac in het onderwijs aangestipt. Er is bij de meeste ict-beheerders en -managers in het onderwijs simpelweg te weinig kennis over de Mac en dus blijft een keuze voor de Mac een keuze op het gevoel. En welke school schaft een paar computerlokalen vol met computers nu aan op z’n gevoel? Computers voor scholen worden aangeschaft door mensen die een portemonnee hebben op de plek van hun hart en ze nemen meer dan eens het advies aan van tot systeembeheerder bevorderde hobbyisten die leven in de angst dat het hebben van twee besturingssystemen een verdubbeling van het werk met zich meebrengt en dat de standaarden binnen de organisatie in gevaar komen.
De Get a Mac-pagina’s van Apple geven een hele lijst aan hele praktische en zelfs economische redenen om de aanschaf van een Mac te overwegen. Ook de hele reclamecampagne (Hi, I’m a Mac. And I’m a PC) is vrij helder in het aanstippen van de zwakke punten van de PC, maar doet dat niet met de argumenten die een inkoper van een bovenschoolse organisatie zal boeien: Macs zijn fun, geven ruimte aan je creativiteit en je hebt geen last van allerlei bijverschijnselen als virussen en spyware. Wil Apple een voet aan de grond krijgen in het onderwijs en meer dan dat handjevol Macs in een handjevol scholen wegzetten, dan zal de boodschap moeten zijn dat een Mac veel meer value for money is. En zeker met de huidige Intel Macs die (in geval van uiterste nood) gedegradeerd kunnen worden tot ordinaire Windowscomputers moet dat toch vrij eenvoudig aannemelijk te maken zijn.