Het is al wel een tijdje geleden, maar ik wil graag nog een stukje van mijn zomervakantie met jullie delen. Ik ben een mazzelpik. Écht. Want ik mocht een week lang naar Cork in Ierland om in het gezelschap verkeren van ruim 200 van de meest innovatieve onderwijsmensen van over de hele wereld. En dat niet alleen, we gaan met z’n allen aan de slag om met en van elkaar te leren over hoe we het onderwijs de 21e eeuw in gaan helpen. Hoe zit dat precies? Het Fota Island Resort in Cork was tussen 14 en 20 juli een nog mooiere plek dan normaal en een broedplaats van innovatie in het onderwijs. Probeer het je eens voor te stellen: je laat 213 innovatieve onderwijsmensen uit 23 verschillende landen invliegen naar Ierland om ze een kleine week lang met elkaar te laten nadenken over en werken aan hoe scholen er in de nabije toekomst uit moeten gaan zien. En dat is precies wat Apple heeft gedaan de afgelopen week. 213 ADE’s en nog ruim 50 medewerkers van Apple (ook van over de hele wereld) hebben een week lang in het inspirerende decor van het Fota Island resort precies daar aan gewerkt tijdens het ADE Global Institute.
Nu het Institute zo’n drie weken achter me ligt, merk ik pas hoe lastig het is om de sfeer, de attitude van forward thinking, de geest van transformatieve verandering van ons onderwijs en de overtuiging dat Apple-technologie daar een wezenlijke rol ik kan spelen uit te leggen. Natuurlijk kan ik best beschrijven wat ik en nog drie Nederlandse ADE’s allemaal hebben gezien en gedaan, maar dat zou zeker geen recht doen aan het hele evenement.
Wat ik inmiddels wel weet is dat als Apple een event als dit organiseert dat er een soort magische balans is tussen fêteren, faciliteren, inspireren, keihard aan het werk zetten en feesten. Dat zat namelijk allemaal in die week (plus nog wat andere verrassingen die we helaas niet met de buitenwereld mogen delen). Lange dagen en hard fun, daar kwam het vooral op neer. En daarbij zorgt Apple er bovendien voor dat de projectgroepen international van opzet zijn en dat er ook na het Institute eenvoudig kan worden door gewerkt aan een goede 40 projecten, verdeeld over 4 Big Ideas (Exemplary Instructional Content, Innovative Leadership Content, Professional Learning en Implementation Models). De kennis en inzichten delen al die projectgroepen met elkaar en waar mogelijk later ook nog met de rest van de wereld.
De impact van de ‘onderwijskeynote’ uit januari was heel duidelijk merkbaar. Alles draaide om de mogelijkheden om iTunes U, iBooks en iBooks Author in zetten voor een transformatie van de onderwijspraktijk. In dat opzicht was het heel verfrissend om te kunnen samenwerken met ADE’s van over de hele wereld. Persoonlijk vond ik met name dat de Australiërs en Canadezen frisse opvattingen hebben, die ze ook vaak in mooie praktijk om weten te zetten. Tekenend daarvan was het mooie verhaal van James Humberstone. Zijn school (MLC School in Sydney) liet leerlingen zelf nadenken over hoe de leeromgeving er uit zou moeten zien als zij meer met mobiele technologie zouden werken met projectonderwijs als onderliggende didactiek. Uiteindelijk werd een vleugel van de school volledig verbouwd volgens de inzichten en ontwerpen van leerlingen. Zo creëer je wel betrokkenheid.
Eigenlijk is het Institute nog steeds niet afgelopen want in de komende tijd wordt er online verder gewerkt aan meer dan veertig projectideeën waarvan de ‘beste’ met de rest van de wereld gaan worden gedeeld. Als dat zover is, lees je dat onmiddellijk hier.
Wat me wel weer duidelijk is geworden is dat mijn ADE familily echt veel voor me betekent. Niet alleen beroepsmatig, maar ook persoonlijk. En het is geweldig dat Apple die 213 ADE’s in de gelegenheid stelt om niet alleen te werken aan de toekomst van het onderwijs volgens een visie waar al die ADE’s zich onderdeel van voelen maar ook om nieuwe vriendschappen te sluiten en oude vriendschappen aan te halen.
Meer weten over het ADE-programma, lees dan nog even verder.
Het Apple Distinguished Educator-programma
Het Apple Distinguished Educator-programma wordt sinds 2011 ingedeeld in Classes. Om de twee jaar wordt er wereldwijd een nieuwe Class geworven. Dat betekent dat je kunt ‘solliciteren’ naar een plek in zo’n Class. Op het moment is de Class van 2011 actief en daarin zitten 8 Nederlanders. Als je wordt uitgenodigd om deel te nemen aan dat netwerk is het de bedoeling dat je als nieuwe ADE sowieso deelneemt aan het ADE Institute voor je werelddeel. Die Institutes zijn eigenlijk grote, informele werkconferenties waarbij je wordt onder gedompeld in alles wat Apple en onderwijs is. Twee jaar lang zit je in de ‘actieve’ class en als je rondje erop zit, dan blijf je gewoon lid van de internationale ADE-community.
Maar in de jaren waarin er geen ADE classes worden geworven, organiseert Apple een Global ADE Institute. Alle ADE’s terwereld, ongeacht of zie in een actieve class zitten of niet, mogen solliciteren om daar aan deel te nemen. Dit jaar is dat Institute in Cork, Ierland en ik mag er naartoe. Een week lang gaan we met 200 ADE’s en Apple Education Teams aan de slag met het bedenken van innovatieve lespraktijk, materiaal en strategieën om met schooldirecties over Apple-technologie te praten, ideeën over het leren van en met onderwijsprofessionals en implementatiemodellen voor technologietrajecten. Dat gaat ongetwijfeld een vracht aan frisse nieuwe inzichten opleveren.