Nou, nog eentje dan. Een blogpost over de rumoerige start van Onderwijs voor een Nieuwe Tijd (O4NT). Want vandaag was het dan zo ver: persconferentie met politieke bobo’s, website online (beetje te vroeg aanvankelijk), video erbij (dankzij valse start vroeg beschikbaar), manifest beschikbaar. Eindelijk de gelegenheid om eens te kijken of het initiatief verder gaat dan het ‘oprichten van iPadscholen’ waar het afgelopen weekend even naartoe leek te gaan.
O4NT is een initiatief van Maurice de Hond, Erik Verhulp, Luc de Vries en Irene Felix. Vier mensen met zeer uiteenlopende achtergronden, maar met een gedeelde kijk op waar het met scholen heen zou kunnen gaan. Vandaar een manifest. Ik hou van manifesten. Ze geven initiatieven een serieus kantje. En dat mag ook wel, het oprichten van een school is een serieuze zaak immers. Ik ga hier niet het manifest hier herkauwen, want je kunt het gewoon zelf lezen (even doen en dan hier terugkomen en verder lezen – of bekijk de video).
Er staat, eerlijk gezegd, weinig in het manifest waar een béétje vooruitdenkende educator grote bezwaren tegen zou kunnen hebben. En dat is gelijk mijn voornaamste bezwaar: het is allemaal nog wat generiek innovatief, tenzij wellicht de expliciete plek van de iPad in dat manifest. Daar kun je wat van vinden, maar voor de initiatiefnemers is het blijkbaar cruciaal om hun idee bij de Steve Jobsscholen te kunnen verwezenlijken. Eigenlijk is de FAQ minstens zo interessant als het manifest. Daar wordt een aantal dingen net dat beetje concreter. Ik wil graag geloven in waar O4NT voor staat, maar het voelt nog niet goed genoeg.
Ik vind dat ik wel mijn woorden moet terugnemen dat de initiatiefnemers niets begrijpen van wat Steve Jobs voor ogen had met ‘zijn’ technologie als leermiddel. Of beter: ik moet ze nuanceren. Ik ben ervan overtuigd dat O4NT streeft naar het realiseren van de best mogelijke leeromgeving voor de huidige generatie leerlingen. De contouren daarvan zijn echter nog te grof, te algemeen. Dat geeft niet zolang die maar op korte termijn meer nuance krijgen en potentiële ouders, gemeenten en andere deelnemende partijen weten hoe een dag er op een Steve Jobsschool kan uitzien. Een iPad voor school hebben is één, er een zinvol leermiddel in een open leeromgeving van maken is twee. Onderwijswethouders Lodewijk Ascher (Amsterdam) en Monique van Leeuwen (Zoetermeer) waren niettemin zo enthousiast dat ze de deur voor een Steve Jobsschool in hun gemeenten op een flinke kier hebben gezet. Het goede nieuws is dan ook meer dat deze mensen open staan voor het oprichten van ‘andersoortige’ scholen.
Steve’s droom was het om een leeromgeving te maken waarin (jonge) mensen worden uitgedaagd om op een creatieve manier invulling te geven aan hun ontwikkeling, daarin bijgestaan door vaardige docenten die de leerling en het leerproces centraal stellen (en niet de methode of het lesplan) en die hun eigen ontwikkeling aan die van hun leerlingen koppelen. De tools die hij als CEO van Apple ontwikkelde, moesten dat allemaal zo goed mogelijk faciliteren en het leerproces soepel en ongestoord laten verlopen. Ik hoop dat het O4NT gaat lukken om dat te realiseren, maar voor dat het zover is, zullen er toch nog wat flinke stappen moeten worden gezet. Maar het belangrijkste aan O4NT is dat er in elk geval een stap lijkt te worden gezet. Want daar ontbreekt het (op de uitzonderingen na die de regel bevestigen) in Nederland aan: initiatieven die de status quo doorbreken. O4NT mag me bellen. Gaan we een keer bier drinken en dromen delen, ook de droom van Steve.