Uit de categorie slechte plannen, komt deze van de stapel ‘er niks van begrepen hebben’. Of 1 april valt vroeg dit jaar. Op NU.nl (en talloze andere websites die het ‘nieuws’ direct over namen) valt te lezen:

Er moeten basisscholen komen die ‘sterk inspelen op het bestaan van de iPad’. Dat staat in een plan van vier initiatiefnemers, onder wie opiniepeiler Maurice de Hond. De vier willen een zogenaamde Steve Jobsschool opzetten, waar leerlingen les krijgen met de populaire tablets.

De mensen die dit soort ideeën hebben, zijn of nog nooit bij een Apple Education Event geweest of ze hebben niets gesnapt van wat ze daar hebben gehoord. Ik verwacht ook niet dat er adepte lezers van dit blog onder de initiatiefnemers zitten. Los daarvan is de claim dat dat de eerste iPadschool zou zijn absolute kul. Er zijn in Nederland al talloze scholen waar met iPads wordt gewerkt. Daar is men gelukkig wel eerst aan het kijken op welke onderwijskundige en -inhoudelijke fundamenten dat het beste kan gebeuren.

Ik geloof zonder meer in de mogelijkheden die de iPad als leermiddel biedt, maar dan en alleen dan als er een aantrekkelijke, uitdagende onderwijspraktijk die open staat voor eigentijdse vakinhoudelijke elementen als context voor is. Onderwijs verander je niet door spullen de school in te sodemieteren, maar met een heldere visie op leren (en de rol van technologie daarin) en mensen die daar in geloven. Geloven in een apparaat heeft nog geen enkele school, laat staan het leren van de  leerling vooruit geholpen.

Lokale politici die vrolijk in deze polonaise meelopen, geven duidelijk blijk van een onvermogen om te begrijpen wat onderwijsinnovatie in zou moeten houden. Mensen en groepen met solide ideeën over nieuw leren, met goed onderbouwde plannen voor leerling- en ontwikkelingsgerichte scholen lopen komen niet eens in de buurt van het verkrijgen van een BRIN-nummer, maar als Maurice de Hond met iPads wil gaan strooien, staat de politiek voorop om te laten zien ‘hoe open zij staan voor het initiatief’ en kunnen er in 2013 al scholen worden geopend. Er zijn blijkbaar weer ergens punten voor te scoren. Ook was het mij niet bekend dat je 25 ondersteunende ouders al een school kunt oprichten.

Apple is een commercieel bedrijf dat graag veel apparaten aan het onderwijs verkoopt, toch durf ik te stellen dat er bij Apple wordt geloofd dat je dat om de juiste redenen moet doen. Als een van de weinige technologiebedrijven heeft Apple een uitgesproken visie op onderwijs, die zij onderbouwen met onderzoek (P21 en ACOT2), die zij door leraren laten vertalen in een moderne onderwijspraktijk (Challenge Based Learning) en die zij actief ondersteunen door Apple Professional Development aan te bieden dat volledig is gericht op de betekenisvolle integratie van de technologie in het leren. Échte Steve Jobsscholen geloven niet in leren dat is gebaseerd op het gebruik van technologie, maar in leren dat de leerlingen de vrijheid geeft zichzelf te ontdekken door de wereld om hem heen te leren kennen. En dat is precies datgene wat ik met See Genius probeer te bereiken.

Het persbericht is nogal algemeen en de initiatiefnemers (ben ook wel benieuwd naar de de andere 3 naast De Hond) van Onderwijs voor een Nieuwe Tijd publiceren maandag 26 maart hun plannen. Ze krijgen nog een paar dagen het voordeel van de twijfel. Maar zoals ik het nu lees is deze iPadschool niet de droom van Steve, maar zijn grootste nachtmerrie.

Tagged with →  
Share →