De Schooltas App van Thieme is een tamelijk grote hit gebleken. Niet in de laatste plaats omdat Thieme een van de eerste uitgevers was die bereid was te een gok te wagen en te kijken wat er zou gebeuren als je traditionele leermiddelen digitaal, in een App aanbiedt via een mobiel platform. Ook het feit dat er gelijk een stevige test case mogelijk was via het project Leren op maat van het Hondsrug College in Emmen.
Veel scholen die een pilot draaien met iPads hebben Schooltas geadopteerd. Overigens niet per se omdat het in zijn huidige vorm een hele briljante app is, maar simpelweg omdat het een eerste fatsoenlijke mogelijkheid is om met bekende content op de iPad te werken. De (relatieve) onvolkomenheid van de app wordt overigens ten volle onderkend door de mensen erachter. Schooltas begon als een vrij doorsnee pdf-reader met een slim distributie-principe voor boeken eronder. Vrij snel werd het al mogelijk om zogeheten prikkers toe te voegen. Rommelig en incompleet, maar de intentie was goed: interactie rond de inhoud van ‘het boek’.
Wat is de stand van zaken met Schooltas 2.0? Om te beginnen is de app grafisch fors onder handen genomen en omgetoverd tot iets wat écht de feel heeft van een iOSApp. De werking in principe indentiek: je begint met een bundelcode in te voeren en vervolgens kun je de beschikbare boeken (nog steeds PDF) in de app downloaden. De prikkers uit versie 1.1 zijn er nog steeds, maar zijn stukken functioneler doordat het een soort notities zijn geworden, die bij elkaar een aardig overzicht geven van je aantekeningen bij de stof of de antwoorden op de vragen uit het boek. Daarnaast kun je zelf ook links, afbeeldingen en video’s toevoegen aan de prikkers en die met anderen delen. Ik heb begrepen dat Thieme druk bezig is om zelf ook prikkers te maken met aanvullende ‘stof’ bij de nog vrij statische pdf’s van de boeken. Dat lijkt me een fijne toevoeging.
Ik was een van de gelukkigen die Schooltas 2.0 in de beta-fase mocht bekijken en testen. Hoewel de nieuwe versie inmiddels in de App Store beschikbaar is, zou je kunnen stellen dat Schooltas 2.0 in zekere zin nog steeds een beta is. Niet in technische zin, want de App werkt vlekkeloos. Maar wie recentelijk een bijeenkomst heeft mogen bijwonen waar Thieme haar proof of concept voor een volgende versie demonstreerde (bijvoorbeeld tijdens de MacScholenDag), weet dat de ambitie van Thieme met Schooltas veel hoger ligt dan wat er nu mogelijk is met de App. Zo toonde Martijn Luijks een heel kek filmpje waarin duidelijk wordt dat Thieme streeft naar een veel interactieve manier om met de content in het oude vertouwde (maar digitale) boek om te gaan, met video, links naar bronnen, een heuse werkschrift en ingebouwde ‘applicaties’. Maar de planning zoals verkondigd door de makers is dat de ‘definitieve’ versie van Schooltas 2.0 pas aan het begin van het komende schooljaar beschikbaar zal zijn.