Op Onderwijsvooruitzichten schrijft John van Dongen een zeer lezenswaardig verhaal over hoe technologie leren kan beïnvloeden, veranderen zelfs. Ter ondersteuning maakt hij gebruik van 2 filmpjes (zie hieronder) van Abilene Christian University (ACU) in Texas. John schrijft:
Verder moet je een beetje door het hoge Iphone gehalte heenprikken. Het merken de gadget zijn immers niet van belang.
Om evenwicht door tegenwicht te krijgen (en om in de geest van dit blog te blijven), zou ik willen adviseren juist vooral naar het iPhonegehalte te kijken, omdat ik vind dat juist hier het merk en het gadget erg van belang zijn. Hoewel ze ze een beetje over the top lijken, geven de filmpjes namelijk een perfect beeld van hoe een universiteit van technologie, educatieve technologie maakt door de mogelijkheden van zo’n apparaat optimaal in te zetten voor haar studenten. Het filmpje toont volgens mij juist de enorme potentie van de iPhone, als device waarin een aantal toepassingen perfect en in prachtige technische samenhang zijn geïntegreerd. De keuze van ACU voor de iPhone en iPod touch is een hele bewuste keuze, ingegeven door de mogelijke toepassingen van twee hele specifieke apparaten, die blijkbaar een intrinsieke meerwaarde hebben boven andere mobiele telefoons, iPods en reguliere laptops. Je kunt je namelijk afvragen of ACU dit soort dingen ook met andere apparaten op een zelfde schaal en met de zelfde mogelijkheden en toepassingen had kunnen realiseren. Ik denk namelijk van niet.
ACU was de eerste universiteit die eerstejaars voorzag van iPhones als leermiddel. Haar online mobiele omgeving MyACUmobile is geoptimaliseerd voor gebruik met de iPhone en de iPod touch, zodat studenten voor nagenoeg hun volledige campusleven de iPhone kunnen gebruiken. Opmerkelijk voor ons omdat er hier nog maar weinig scholen zijn die van mobiel leren écht werk hebben gemaakt. Bij ons is 1:1-onderwijs al een bijzonderheid en exclusieve Mac-scholen zijn er ook nog niet heel veel. Maar de scholen die daar voor hebben gekozen, hebben dat gedaan omdat ze een intrinsieke (onderwijs)meerwaarde in de combinatie van Mac en de bijbehorende software zien.
Als je ergens doorheen moet kijken, is het wel het matige acteerwerk van de studenten en de erg Amerikaanse ‘sfeer’ van de video’s. Ik zet ze (net als John) even in de verkeerde volgorde. Deel 2 is namelijk wat ‘leuker’.
Andere filmpje zit achter de doorleeslink.