Begin mei was het European ADE Institute. Je zou het de startconferentie kunnen noemen van de Europese ADE Class of 2011 kunnen noemen. En om daar nu heel uitgebreid over te schrijven is natuurlijk behoorlijk mosterd na de maaltijd. Je had er bovendien bij geweest moeten zijn (maar die kans heb je pas weer in 2013). Een ding wil ik er toch even uit lichten.
Een van de programma-onderdelen ging over Challenge Based Learning. Daar heb ik eerder enthousiast over geschreven en gepresenteerd op conferenties, ook over dat ik dat zo graag eens in Nederland in de praktijk zou willen brengen. Dat lijkt komend schooljaar ook te gaan gebeuren. Maar goed, tijdens de sessie over Challenge Based Learning op het ADE Institue werd een afsluitend filmpje vertoond van een CBL-project op de Ringwood North Primary School uit Melbourne, Australië. De ruim honderd aanwezigen, allemaal gepassioneerde en doorgaans creatieve (en tijdens de conferentie bovendien zeer luidruchtige) educators vielen bij het kijken naar onderstaande video helemaal stil. Brokken in keel, tranen in ogen. Want het laat op een prachtige manier zijn wat authentiek en betekenisvol leerlinggericht leren is. Genoeg geschreven nu. Kijken!