In Vlaanderen zijn ze goed bezig met ict-en-onderwijs. Althans, ze organiseren van alles. Begin deze maand was er al de O5-conferentie. Dat was voor mij een behoorlijke eye opener om te zien hoe anders dingen in Vlaanderen zijn geregeld (of misschien wel: niet zijn geregeld). Daar gaat namelijk niet de minister van Onderwijs over ICT en innovatie, maar de Minister van Economie, Innovatie, Administratieve Vereenvoudiging, ICT en Telecommunicatie. Demissionair minister Vincent van den Quickenborne gaf daar echter wel een betrokken en goed inhoudelijk onderlegd verhaal dat behoorlijk fris van de lever was. Ook Kennisnet werd tijdens O5 vaak genoemd, vooral omdat de Vlamingen niet over iets vergelijkbaars beschikken. Scholen moeten hun ict-verhaal zelf maar een beetje zien uit te zoeken.
Maar gelukkig zijn er ook initiatieven die die Vlaamse leraren goed ondersteunen en twee daarvan zullen behoorlijk wat van hen van de straat houden de komende week. Op 25 mei is er de 17e ICT-praktijkdag in Gent. Op die dag is er een mooie mix van workshops van fatsoenlijk lengte (en inhoud), korte presentaties, een beurs en mooie netwerkmogelijkheden. Er is een mooi parcours aan Mac-workshops, dus in dat opzicht moet je prima aan je trekken kunnen komen. Maar er is natuurlijk nog veel meer. Helaas is de ICT-praktijk van komende week al helemaal volgeboekt, maar zet 7 februari 2011 maar vast in je agenda want dan is in Leuven alweer de 18e editie.
Zoek iets dat meer Mac-specifiek is dan kun je een dag later terecht bij de laatste bijeenkomst van de Digi-klik On Tour: een ochtend vol workshops over het creatief toepassen van technologie in de praktijk van je onderwijs. Digi-klik is een initiatief van Apple België en mijn goede (en zeer bekwame) vrienden van ICT-Atelier.
Vlamingen klagen nog wel eens dat er zo weinig kan op het gebied van onderwijstechnologie, maar met deze twee evenementen, die weer net even anders, interactiever en praktischer als evenementen zijn als Onderwijs & ICT en de IPON in Nederland, laten ze zien dat dat toch behoorlijk leeft bij onze zuiderburen. Vraag ik me af: zijn dit soort evenementen misschien aantrekkelijker voor leraren om te bezoeken dan grote, tweedaagse beurzen-met-een-handvol-workshops-en-presentaties?