In het tweede deel van mijn stukjes over de iPad in het onderwijs wil ik het meer hebben over de ‘inhoudelijke’ potentie van de iPad voor het onderwijs. In een bepaald opzicht hebben mensen gelijk als ze zeggen dat de iPad een soort grote iPod touch is. Maar het is m.i. té kort door de bocht om (alleen) zo te bekijken. Laten we dus eens een blik werpen op de ‘functies’ van de iPad en welke content dat met zich meebrengt.
E-reader (2)
Het ligt voor de hand om even aan te haken bij het laatste onderdeel van mijn vorige post over de iPad. Het moge duidelijk zijn dat Apple voor een belangrijk deel positioneert als een e-reader. Dat kan (net zoals dat geldt voor andere e-readers) interessant zijn voor het onderwijs. Er zijn genoeg docenten, ouders en kinderen die zich een leven kunnen voorstellen waarin al hun schoolboeken en/of andere relevant leesmateriaal (kranten, tijdschriften etc) op een e-reader staan, lekker makkelijk alles op één apparaat. Maar zoals ik al eerder aangaf, de huidige e-reader technologie komt niet in de buurt van een moderne lesmethode. Geen kleurtjes, vrolijke plaatjes en links die je meteen kunt bezoeken.
En met dat laatste alleen al lijkt de iPad een grote voorsprong te hebben op andere e-readers. Als straks mogelijk blijkt dat iBooks ook multimediacontent kunnen bevatten of interactie met websites of webdiensten blijkt te kunnen hebben, dan hebben we goud in handen voor het onderwijs.
Net zoals de iTunes Store meerwaarde biedt bij de iPod (als mediaspeler) biedt de iBook Store meerwaarde aan de iPad als e-reader. Maar het lijkt erop dat de iBook Store niet direct met de verwachte introductie van de iPad (eind maart?) in Nederland beschikbaar zal zijn. Eigen ePub-boeken zijn waarschijnlijk wel in te laden, dus van de iBooks-software kunnen we wel genieten. Ook kan het nooit lang duren voordat er handige Mac-tooltjes komen die zelf-ontwikkeld lesmateriaal met een paar simpele handelingen kunnen worden omgetoverd tot iBooks. Maar veel docenten zullen misschien toch wel diep in hun gadgethartjes hopen dat ook de Nederlandse educatieve uitgevers het OLED-licht van iBooks op de iPad gaan zien.
iPod en iTunes
Laten we niet vergeten dat de iPad ook gewoon een iPod is met direct toegang tot de iTunes Store. Wie dit blog met enige regelmaat leest en/of zelf een iPod heeft, weet wel dat ik vind dat in die iTunes Store een enorme schat aan onderwijscontent ligt in de vorm van podcasts en audioboeken. En dan hebben we het nog niet eens over iTunes U. Zeker nu er ook ruimte is voor Nederlandse (onderwijs)instellingen in dit studiehoekje van de iTunes Store wordt het aanbod alleen maar aantrekkelijker.
Tot mijn grote verbazing ging Steve Jobs niet in op de mogelijkheid om op de iPad te genieten van content in de vorm van iTunes LP’s. De iPad lijkt immers een ideaal medium om van dergelijke content te genieten: interactief, multimediaal en van hoge kwaliteit. Ik kan me probleemloos voorstellen dat uitgeverijen, sociale, en culturele instellingen ervoor gaan kiezen om (actuele) content in iTunes LP-formaat te gaan verspreiden. Zeker nu het er niet naar uitziet dat er al op heel korte termijn Nederlandse (educatieve) iBooks op het programma staan.
Safari
Ook op het gebied van het ‘genieten’ van online content lijkt de iPad me een stapje voor te hebben op de iPhone en iPod touch. In een onderwijssituatie gebruik maken van de iPad om zaken online mee op te zoeken lijkt me prettiger dan op een iPod touch. De demo die Steve Jobs daarvan gaf was vrij overtuigend (wat mij betreft).
Wie Mobile Safari zegt, roept het over zich af om iets te roepen over de afwezigheid van Flash op de iPad. Er zijn natuurlijk talloze sites die gebruik van Flash en veel daarvan zijn met hun spelletjes erg populair bij kinderen. En toch, toch denk ik dat Apple niet eens een hele riskante gok waagt door (op termijn) in te zetten op HTML5. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar Apple heeft een aardig track record als het gaat om met vooruitziende blik een technologie af te schrijven of juist te adopteren (floppy disks, wifi, USB en FireWire om er een paar te noemen). Veel van de sites die ik graag bezoek en die Flash gebruiken, hebben een speciale mobiele versie en/of een eigen app. Kortom: ik geloof dat hier een calculated guess maakt en ik snap dat ze die maakt.
Samengevat zou je kunnen zeggen dat de de iPad ervoor zorgt dat alle content die voor de iPhone en iPod touch al mobiel was gemaakt, met nog meer plezier en gemak te benaderen is via de iPad. En dat maakt dat de iPad ten opzichte van ‘die andere mobiele apparaten’ een duidelijke pre heeft en met iBooks zelfs een absolute meerwaarde.