Op MacWorld UK is een uitgebreid interview te vinden met Hervé Marchet, de grote baas als het gaat om de Europese onderwijsmarkt bij Appe. Aanleiding voor het interview is het gestaag groeiende marktaandeel van Apple in het Europese onderwijs.
“In the past quarter we reached 19.6 per cent marketshare across Europe,” he said, adding that full year results in the UK have been “fantastic”.
Volgens Marchet ligt het sucees van Apple in het onderwijs grotendeels aan de integrale aanpak. Apples strategie in het onderwijs is gebaseerd op een aantal totaaloplossingen. Het is niet voldoende om een vrachtwagen met computers de school binnen te rijden. Je moet niet alleen een product aanbieden, maar ook een oplossing. Daarom biedt Apple niet alleen hard- en software, maar ook training en onderwijscontent
Daarbij spelen de 410 Europese Apple Distinguished Educators (ADE’s) en 150 trainingscentra een sleutelrol.
“We teach teachers not just about Apple solutions, but also how to create content that’s suitable for digital learning”. Once content is created, providing routes by which that content can be accessed comes into play. This has boosted laptop sales across Europe, he admitted, as educators favour mobile solutions.
Het succes van Apple is niet alleen te zien in het voortgezet onderwijs. Ook in het PO krijgt Apple-technologie steeds meer voet aan de grond. Marchet geeft verder aan dat ook de iPod steeds vaker een rol in het onderwis gaat spelen.
Het zijn ontwikkelingen die ook in Nederland steeds herkenbaarder worden. Ook bij ons spelen ADE’s en trainingscentra een belangrijke ambassadeursrol in het gebruik van (Apple)technologie in het onderwijs. Voor leerlingen is het gebruik van deze technologie de normaalste zaak van de wereld, maar voor een grote groep docenten juist allesbehalve. De focus van Apple op de professionalisering van de docent is volgens mij een cruciale. Als docenten niet overtuigd zijn van de mogelijkheden van en goed onderwijs kunnen maken met moderne technologie dan zal er weinig innovatie plaats kunnen vinden.