Een aantal maanden geleden ging ik een beetje los op educatieve uitgevers en hun klaarblijkelijke onvermogen en/of onwil om methodes (en dan liefst niet die opgewarmde ouwe hap die ze nu in boekvorm uitbrengen) in de vorm van iBooks aan te bieden. Het afgelopen jaar ben ik op enkele tientallen scholen met enkele honderden docenten bezig geweest om te kijken naar de manier waarop de iPad een betekenisvolle rol kan gaan spelen in de klas. Goede, eigentijdse content, zowel qua vorm als inhoud is daarvoor onontbeerlijk. In datzelfde afgelopen jaar ben ik maar heel erg weinig docenten tegen gekomen die de huidige methode-Apps juichend in hun iPadklassen hebben onthaald.
In het computertijdperk werd educatieve software (en daarmee vakinhoud) nooit geschikt gemaakt voor de Mac vanwege het geringe educatieve marktaandeel. In het tablettijdperk is iOS met afstand de grootste. In de VS met maar liefst 94% van alle educatieve tablet sales, aldus Mashable. Educatieve uitgevers in Nederland verbloemen hun cognitieve dissonantie door maar veel en vaak te roepen dat ze druk bezig zijn platformonafhnakelijke ‘oplossingen’ te ontwikkelen. Het zal best. Ondertussen wordt er elders (gelukkig) niet stilgezeten.
In Groot Britannië zijn de educatieve uitgevers een stuk voortvarender te werk gegaan met als gevolg dat in de Book Store in de UK een reeks curriculumdekkende iBooks is verschenen. Een eerste verkenning laat zien dat de boeken het GCSE dekken in aantrekkelijk ogende en betaalbare boeken. Nee, het is nog steeds niet het toonbeeld van interactiviteit, maar het is al zo’n enorme stap vooruit vergeleken met de manke apps van onze uitgevers. De boeken zijn zelfs in een eigen categorie opgenomen: iBooks Textbooks. Ook zijn er prachtige andere educatieve uitgaven in iBookvorm. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Shakespeare-edities van Globe of de prachtige materialen die de Open University UK maakt.Leest u mee, dames en heren van ‘De Grote Drie’?
In de Nederlandse Book Store zijn er echter ook ontwikkelingen. Zo heeft StudioVO, de drijvende kracht achter de Stercollecties van VO-content inmiddels 80 iBooks in de Book Store staan. Daarmee zijn de boeken nu dus ook beschikbaar voor docenten en scholen die niet zijn aangesloten bij VO-content. Ook deze boeken kunnen echt nog wel een stapje maken wat betreft slimme interactiviteit en daarmee aantrekkelijkheid in gebruik, maar het is een goede eerste stap.
Waar mijn hart echter écht van open sprong de afgelopen maanden waren de docenten her en der in Nederland die met iBooks Author prachtige stukjes vakinhoud hebben weten vorm te geven. Een aantal docenten is zelfs bij gebrek aan methode simpelweg zelf maar een heuse methode in elkaar gaan zetten … en dat zag er vaak prachtig uit. Sommige van de iBooks die ik heb mogen bekijken, zijn in mijn beleving rijp voor publicatie. Als je ze dan ook nog eens combineert met een prachtige iTunes U Cursus, zoals op een aantal scholen van de iScholenGroep is gedaan, dan begint het er toch echt op te lijken dat er ook aan de contestant van onderwijsinnovatie échte stappen worden gezet.