Als rijpe app-els vallen ze ineens van de boom, de studieboeken-apps. Gisteren hebben Noordhoff en EPN in betrekkelijke stilte de opvolger van de (echt verschrikkelijke) Boekenlezer uitgebracht. Studiekit lijkt een broodnodige update van de App te zijn. En ik moet helaas zeggen ‘lijkt’ want hoewel de App helemaal af is, zijn de demo-boeken pas in september beschikbaar. Of Studiekit dus een beetje mee kan met Schooltas blijft dus nog heel even open staan. Mocht je zelf methodes gebruiken die in Studiekit te ontsluiten zijn en héb je een licentie, dan kun je wel gewoon met de boeken aan de slag. Als je ervaringen hebt, laat die dan gerust achter in een reactie op deze blogpost.

Na Thieme (Schooltas) en Noordhoff / EPN is nu ook Malmberg met een app gekomen die het mogelijk maakt om hun methodes op de iPad te gebruiken. De App heet eBook Pack en gelukkig is er in deze App wel gelijk wat dem0-materiaal aanwezig. Een eerste indruk daarvan is dat er wel een paar aardige opties in zitten. Zou kun je in soort split screen tekstboek en werkboek naast elkaar zetten. Bovendien is het mogelijk om annotaties in het werkboek te maken die zo ‘aanvoele’ dat het lijkt als je in het werkboek ‘schrijft’. Ik heb nog niet kunnen ontdekken of gemaakte opdrachten in het werkboek eenvoudig te delen zijn. Ook geinig (handig waarschijnlijk zelfs) is de liniaal/ gradenmeter die is ingebouwd in de App. Die is nog best slim ook, want als je inzoomt op een boek, zoomt ook de lineaal in.

Verder blijft het bij beide Apps (en net zoals met Schooltas) oude wijn in nieuwe zakken. Het is voor alledrie de educatieve uitgevers een manier om hun erfenis beschikbaar te maken op de iPad. Daar komen ze op vrij korte termijn nog wel mee weg, maar de toegevoegde waarde van ‘methodes’ in het veranderende landschap van het onderwijs, waar innovatieve en activerende didactiek gekoppeld aan mobiele technologie steeds belangrijker gaat worden, is mijns inziens heel snel geringer worden. Wat dat betreft vind ik het iBooks-experiment van Malmberg een stuk interessanter. De uitdaging voor deze uitgevers gaat vooral worden met de leerinhoud een veelvoud van didactische praktijk te ondersteunen. En daar is meer voor nodig dan een methode die licht geeft.

Tagged with →  
Share →