Eens in de zoveel tijd kom je een tooltje tegen waarvan je in een oogopslag ziet dat de makers snappen wat leraren (en workshopleiders) willen. Nearpod is er zo een. Kijk, we kennen allemaal de presentatietools voor de iPad (zoals Keynote). En we kennen ook allerlei digibord-achtige apps als Explain Everything en ShowMe. Ook kennen kennen die handige tools waarmee je interactiviteit in een (frontaal gegeven) les kunt stoppen zoals Socrative. Mooi spul, werkt goed. Enter Nearpod.

Nearpod is one tool to rule them all. De makers zelf omschrijven het aldus: Nearpod is a collaborative presentation tool that allows teachers to engage and assess their students using mobile devices. Educators can easily create interactive presentations anywhere with the Nearpod Content Tool, then monitor classroom activity for individual students or groups, as well as receiving post-session reports.

Hoe het werkt? Het begint met het online Nearpod Content Tool. Daar bouwt de leraar op basis van een PDF (bijvoorbeeld een exportbestand van Keynote) een presentatie. Die PDF wordt omgezet in een reeks dia’s. Aan die dia’s kun je allerlei vragen, quizzes, polls, foto’s, video’s etc toevoegen om de presentatie interactieve te maken. Niks wat we nog niet kennen tot dusver … hoewel, een van de interactieve opties is dat een leerling tijdens de presentatie een tekening kan toevoegen. Hey, die hadden we nog niet eerder gezien. Is de interactieve presentatie klaar, dan wordt hij in het online overzicht van de leraar geplaatst.

Maar dan in de les. Om de presentatie te gebruiken, zijn er twee dingen nodig. De leraar heeft een eigen Nearpod Dashboard App voor op de iPad. Daar kan hij de les / presentatie ‘ophalen’ uit zijn account en klaarzetten voor de les. Nu zou je als leraar je iPad met een Apple tv aan en digibord kunnen koppelen, maar Nearpod doet het beter.  Leerlingen hebben namelijk hun eigen Nearpod App waarmee ze inloggen op de presentatie (de leraar deelt een unieke pincode met ze) en die presentatie kunnen bekijken … nee, waarmee ze live en op hun eigen iPad (of iPhone of iPod touch) kunnen werken in de presentatie. Ze kunnen opdrachtjes maken, vragen beantwoorden, maar ook tekeningetjes maken. Tijdens de les kun je als leraar direct kijken wat leerlingen op hun eigen iPad aan het maken zijn en dat desgewenst op het digibord laten zien. En als ik dat nog niet duidelijk heb gemaakt: de leerlingen zien alles op hun eigen iPad. Als leraar kun je de Dashboard App gebruiken om directe feedback op de ‘resultaten’ te geven. Omdat leerlingen zich aanmelden bij de sessie krijg je als docent een prima inzicht in de resultaten en eventuele feedback. Die reportages maken het een stuk makkelijker om voortgang te monitoren dan bij de meeste andere apps.

Nearpod-lessen zien er schitterend uit en nodigen (mits goed ontworpen natuurlijk) echt uit om lekker mee te doen. Het is echt een awesome tool voor in een iPadklas, zowel voor het po als voor het vo. Zelf zien? De makers hebben een hele reeks video’s online staan waarin ze het allemaal uitleggen en de onderstaande is een mooie om mee te beginnen.

This is Nearpod: the 21st Century Classroom from Nearpod on Vimeo.

Tagged with →  
Share →