Op Emerce las ik een helder stuk over het meest recente onderzoek van onderzoeksbureau Gartner naar trends in de verkoopcijfers in de mobieletelefoniemarkt. Afgelopen kwartaal steeg de verkoop van smart phones wereldwijd met met bijna 50% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2009. 17% van alle verkochte mobiele telefoons in het afgelopen kwartaal was een smart phone. Het is volgens mij inmiddels vrij veilig om te stellen dat die dingen niet alleen maar in zakken van snelle zakenjongens verdwijnen maar dat ook jongeren steeds vaker met dergelijke slimme, mobiele online multimedia-apparaten rondlopen.

Als je kijkt naar de besturingssystemen waar deze smart phones op draaien dan is het opvallend om te zien dat het marktaandeel van Symbian, RIM en Windows Mobile gestaag terugloopt terwijl dat van iPhone OS en Android juist een flinke groei vertoont. En dan is in dit onderzoek nog niet eens gekeken naar de invloed van de iPad, die immers ook op het iPhone OS draait. Ik zou niet vreemd staan te kijken als de cijfers voor komend kwartaal een dramatische verandering in deze cijfers zouden laten zien in het voordeel van iPhone OS. De iPad 3G is dan immers ook beschikbaar in de VS en een aantal andere landen.

Ik geloof dat als ik onderwijscontent zou maken, dat ik dan toch als de gesmeerde bliksem zou gaan kijken hoe ik mijn spulletjes op deze platforms zou kunnen krijgen (en niet alleen toegankelijk onder WinXP en IE7). Dit onderzoek kijkt alleen naar iPhones en iPad 3G’s maar wanneer je het marktaandeel van iPhone OS uitbreidt met de iPod touches en iPad wifi’s in deze wereld dan is er toch wel één mobiel OS dat een buitengewoon interessant platform zou kunnen zijn. Ook beweert Gartner dat het succes van mobiele apparaten niet alleen afhangt van het OS, maar ook van de innovaties op het vlak van de hardware. En als je me niet op mijn mooie blauwe ogen wilt geloven, Roberta Cozza, principal research analyst bij Gartner zegt er dit over:

As seen with the iPad and web books based on Google’s Android platform, mobile OS ecosystems are developing and will move beyond smartphones to continue to deliver consumer value and a rich user experience. Mobile e-mail, rich messaging and social networking will continue to drive demand for smartphones and enhanced phones that feature full qwerty hardware keyboards. To compete in such a crowded market, manufacturers need to tightly integrate hardware, user interface, and cloud and social networking services if their solutions are to appeal to users. Just adding a qwerty keyboard will not make a device fit the communication’s habits of today’s various consumer segments.”

Tagged with →  
Share →