Het is alweer meer dan een week geleden dat ik thuis kwam van een tripje naar Engeland. Dat geldt voor een behoorlijk aantal Nederlanders trouwens want die bezoeken traditioneel en masse de BETT. Op deze enorme IPON heb ik echter slechts 2 uurtjes rond gebanjerd. Mijn week was namelijk grotendeels gevuld met een evenement van een heel ander kaliber: de Apple Education Leadership Series 2010.
Apple houdt wel wel vaker leadership events, maar deze was, zeker naar Europese maatstaven, behoorlijk groot. Maar liefst 700 gasten uit heel Europa kregen die week een indrukwekkend programma van lezingen, workshops en schoolbezoeken aangeboden. De Nederlandse delegatie bestond uit een een kleine 35 vertegenwoordigers van scholen en ik mocht die, samen met Marieke van Osch begeleiden. Een prachtige buitenkans! Want niet alleen kreeg ik zo de gelegenheid om met de leaders van deze scholen te praten over onderwijs en innovatie, maar ook mocht ik aan het mooie programma deelnemen.
Twee volle dagen, helemaal gevuld door Apple, door ADE’s en in tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten is er nauwelijks gesproken over hardware en software, geen productdemo’s, geen sales pitches, maar hoofdzakelijk inspirerende verhalen en goede gesprekken over onderwijs, innovatie en creativiteit, die er volgens mij voor hebben gezorgd dat er op een aantal Nederlandse scholen een aantal geïnspireerde en inspirerende leaders rondlopen. En dat is, als je hieronder doorleest om te zien wat het programma was, helemaal niet verwonderlijk.
De Apple Education Leadership Series (AELS) werd op dinsdag geopend door Charles Leadbeater (de auteur van We Think ) met een helder verhaal over innovatie in het tijdperk van mass creation. Hij voorzag dat échte, transformatieve innovatie alleen maar zou kunnen plaatsvinden op het snijvlak van het informele en ontwrichtende. Een man naar mijn hart. Ik was ook prettig verbaasd dat een hoop van onze Nederlandse gasten dit ook een interessant inzicht vonden.
De tweede keynote was van een heel andere aard. Waar Leadbeater een prachtig samenhangend verhaal had, maakte John Davitt er in zijn verhaal een vermakelijk potje van. Hij demonstreerde een aantal superhandige tooltjes (waaronder de RAG) en liet en pasant de aanwezigen zien wat voor mogelijkheden er eigenlijk zijn om attractieve technologieën in te zetten in het onderwijs. De ochtend werd afgesloten door Julia Elliot, de directrice van de Crosshall Junior School die kwam vertellen over haar Open Plan School en hoe deze en de ‘bijbehorende’ didactische praktijk volgens haar veel beter aansluit bij de manier waarop hedendaagse leerders werken. Al met al een ochtend waar je hoofd redelijk van gaat tollen.
De middag werd gevuld met workshops die voor het overgrote deel werden verzorgd door Apple Distinguished Educators (ADE’s) uit heel Europa. Muziek, taal, mobiele oplossingen, multimedia met iLife … het zat er allemaal in. En alsof dat allemaal nog niet genoeg onderdompeling was, werd de dag afgesloten met een paneldiscussie (met o.a. Lord David Puttnam en Dave Broxton van Aardman Studios) over creativiteit en nieuwe media.
Dat moet de gasten genoeg stof tot discussie hebben gegeven om de busrit naar een van de scholen te vullen. Op de donderdag werd de ochtend voor een groot deel van de gasten gevuld met het bezoeken van een aantal Mac-scholen. Door het slechte weer van een dag eerder hadden echter twee scholen het bezoek moeten annuleren. Voor deze achterblijvers werd er echter door een aantal ADE’s een mooie showcase in elkaar gezet. Tot mijn blijde verrassing mocht ook ik een presentatie doen over iets wat me als ADE bezig houdt en dat werd (natuurlijk) ACOT2.
In de middag kregen de gasten nog eens een prachtige verzameling sprekers voorgeschoteld. Zo vertelden Stephanie Hamilton (Apple) en Don Collins (Coburg Senior High School) in een mooie dubbelpresentatie over de theorie én de praktijk van een Open Plan School en de rol die Apple (en dan niet in de eerste plaats in hardware en software) daarbij speelt. De afsluitende spreker (of beter: edutainer) was Tim Rylands met een mooie sessie over hoe hij verschillende versies van de game Myst heeft ingezet om kinderen aan het schrijven te krijgen. Prachtig, inspirerend en buitengewoon grappig gebracht.
Om al dit inspirerends te verwerken werd het hele gezelschap op donderdagavond nog over de Thames gevaren terwijl een aantal ADE’s een bijzondere kunsten vertoonden. Onder hen was niemand minder dan onze eigen Paul Dolk (aka Planeten Paultje) die de aanwezigen verbaasde met wat je allemaal aan technische, natuurkundige trucjes en proefjes je met een iPod touch kunt doen. H
En zoals je merkt, heb ik ruim een week nodig gehad om het allemaal een beetje te verwerken. Ik ben heel wat gewend inmiddels als het gaat om werken met Apple, maar dit was een prachtig evenement … en daar heb ik toch maar mooi aan mee mogen en kunnen doen.