Afgelopen vrijdag ben je op Twitter misschien wel tegen de hashtag #rocwb09 aangelopen. Maar waar had dat dan mee te maken? Wel, dat had te maken met FutureProof: een enorme studiedag voor het personeel van ROC West Brabant die volledig in het kader stond van innovatief (en doorgaans digitaal) onderwijs. Verspreid over 3 locaties in Breda en Roosendaal konden werknemers van ROC West Brabant kennismaken met allerlei toepassingen op het gebied van leertechnologie.

En ik moet zeggen: petje af voor de organisatie van het evenement die in handen was van het ROC in samenwerking met Creative Learning Lab. Er stond een strak georganiseerde en goed verzorgde studiedag. Veel van de ROC-medewerkers hebben ook in een groot aantal sessies kennis kunnen maken met de Mac. Zo verzorgde Paul Scheulderman een kennismakingsworkshop Mac 101, Maarten van der Schaal heeft docenten geleerd te Podcasten met Garageband, medewerkers van FOAM verzorgden de workshop What’s your Story? (met iPodjes en alles), Marcel de Leeuwe leerde docenten presentaties te maken die wel blijven plakken, Karin Winters, Paul Laaper en Ger Roelen maakten technologie DrempelloosPeter de Bye deed een prachtige sessie rond iLife en Joek van Montfort heeft docenten kennis laten maken met Scratch.

Ook zelf heb ik een sessie verzorgd over Leren in de 21e eeuw met daarin bijzonder aandacht voor ACOT2 en Challenge Based Learning (CBL). Erg leuk was dat de twee middagsessie gestreamd werden via Ustream en dat er vanuit verschillende andere sessies (die van Sanne Kuyt van Mediagenius, de sessie van Marieke van Osch en Drempelloos) even werd meegekeken naar mijn verhaal om even de kracht van dergelijke online toepassingen voor het leren te onderstrepen. Uiteindelijk hebben we 70 kijkers op de stream gehad, en dat terwijl het een spontane ingeving was om de stream op te zetten. Via Twitter kreeg ik tijdens mijn sessie nog de nodige feedback en aanvullende voorbeelden en die kon ik goed gebruiken tijdens de pittige discussies die ik had met de (onverwacht grote) groepen docenten die mijn sessie aandeden. Prikkelen, stimuleren, inspireren maar ook een beetje irriteren af en toe, dat was het doel van mijn seminartjes en dat is volgens mij best aardig gelukt.

Tagged with →  
Share →