Voor alles is er een eerste keer. Zo mocht ik gisteren voor het eerst in mijn leven als keynote-spreker een congres openen. En niet het minste ook. Ik was uitgenodigd om een verhaal over innovatie en creativiteit in leren te vertellen tijdens Moving Learning 2009.

Moving Learning is een congres dat is ‘geadopteerd’ door de BVLT (BrancheVereniging LeerTechnologiebedrijven). Alle grote spelers in de markt van leertechnologie-oplossingen waren dan ook aanwezig. De vraag die de organisatie aan me stelde was of ik de zaal een beetje kon prikkelen. Nou, daar ben ik altijd wel voor te porren natuurlijk.

En dus heb ik de aanwezige leertechnologen voorgeschoteld waar in mijn ogen ‘het onderwijs’ (of beter: leren) naartoe aan het bewegen is ongeacht wat voor soort onderwijs dat ook is (leren op school, scholing, training, simulaties etc). Aan de hand van vijf verschillende betekenissen van het woord moving heb ik geprobeerd de zaal na te laten denken of zijn nog wel bezig zijn leertechnologie te maken die aansluit bij de moderne leerder en de manier waarop deze gewend is met technologie om te gaan. Kunnen producten die BVLT-leden bedenken en maken nog wel wedijveren met de technologie die out there is? Hebben de BVLT-leden wel eens een oplossing bedacht die mensen net zo spontaan zijn gaan gebruiken als Youtube, iTunesU, Google Wave, LiveMocha (en nog een hele rij)?

Mijn opvatting is dat als je leren aantrekkelijker wilt maken dat je de leerling/student/cursist centraal moet stellen en de manier waarop je content aanbiedt moet laten aansluiten op de beleving en ervaring van die leerder. Enfin, de dia’s staan op Slideshare. Zie de sneak peek hieronder alvast …

Uiteraard was ik niet de enige die aan het woord was tijdens dit frisse congres. De organisatie heeft een goede en geslaagde poging gewaagd het traditionele congresconcept een beetje op te frissen door het programma niet volgens het vaste stramien in te delen. De langere keynotes (van Jan van den Eertwegh en Erwin Blom) werden afgewisseld met korte presentaties (6 minutes of fame) TeachMeet-style. Verder waren er korte matchmakingsessies waarbij je voor 20 minuten kon aanschuiven bij BVLT-leden om even te proeven van wat ze precies doen. De markt was bij Moving Learning geen markt, maar een heuse Xperience waar je gerealiseerde e-learningproducten kon uitproberen en/of ondergaan. Eigenlijk ontbrak er maar een ding: draadloos internet voor de bezoekers.

Kort en goed: een geslaagd congres dat een frisse nieuwkomer is in het wereldje van leren en technologie.

Tagged with →  
Share →