De recent commotie die het rapport van De Onderwijsraad over doelmatiger werken in het onderwijs, heeft losgemaakt over de rol en taak van de docent, deed me denken aan een (wel, eigenlijk een aantal) van de slides met citaten die we tijdens de laatste TeachMeets hebben gebruikt.
Teachers cannot be leaders until they understand that students are no longer obliged to follow them.
(Philip Schlechty, Leading for Learning)
Ik vraag me werkelijk af waarom die hoog opgeleide maar wereldvreemde pseudo-inttelectuelen, die onderwijs geven gelijkstellen aan hun vaak verouderde en subjectieve vakkennis als droogvoer door de strot van de kinderen duwen en daarbij geen in- of tegenspraak dulden nog voor de klas staan. Wie doen ze daar (behalve zichzelf) nu een plezier mee?
Docenten die het als hun belangrijkste taak zien om vakkennis over te dragen hebben mijns inziens écht een memo gemist. Onderwijs draait niet (alleen) om kennis, niet (alleen) om vakkennis, niet om schoolvakken, niet lesbevoegdheden, maar het draait om mensen. Het draait om de kinderen in je klas, waarmee je voorzichtig aftast waar het onduidelijke pad naar hun toekomst ligt. En dat doe je niet door vanuit je ivoren onderwijstoren te roepen dat je verdomde goed weet hoe die weg er vroeger uitzag omdat je er zoveel boeken over hebt gelezen.
Nog maar een citaat dan, deze keer van E.M. Kelly: The difference between a boss and a leader: a boss says ‘Go!’- a leader says, ‘Let’s go!’ Het is hoog tijd voor minder baasjes en meer leiders.