Ik ben de hele tijd een beetje laat met alles de laatste tijd. Zo ook met terugkijken op Dé Onderwijsdagen. En dat terwijl ze eigenlijk best wel leuk waren, zeker voor een eerste keer. Karin Winters schreef al over de werkelijke vlekkeloze organisatie die zorgde dat alles strak volgens het programma verliep. Duidelijke (Richard Baraniuk) en inspirerende (Marc Lammers) keynotesprekers (die van de donderdag heb ik moeten overslaan), een veelzijdig workshopprogramma, een bescheiden maar heldere markt en een uitstekende catering. Ook de Poken die iedereen bij binnenkomst ontving, was een leuke verrassing, die enthousiast gebruikt werd.

Ik heb de woensdag eerst gebruikt om me eens wat meer te laten vertellen over Open Education (Repositories). Het verhaal van Richard Baraniuk diende als inspiratie, maar de Deense meneer in de workshop waar ik vervolgens een bezoek bracht, deed helaas weinig meer dan een tamelijk droog overzicht geven van allerhande Europese OER’s en of ze wel of niet succesvol waren en waaraan dat volgens hem lag. Bijzondere vermelding en lof was er voor Klascement, waarvan het succes vooral leek voort te komen uit het feit dat het een community based (dus bottom up) OER is. Andere lof was er voor Europeana, een gigantische verzameling objecten die ter inspiratie dienen (veel kunst en cultuur) en vrijelijk te gebruiken zijn.

In de workshopronde daarna ben ik aangeschoven bij Gerard Dümmer die met zijn workshopdeelnemers wilde verkennen wat de belangrijkste dingen zijn die een aankomend leraar moet willen, weten en kunnen en wat daar de ideale leeromgeving voor zou zijn. Afijn, het resultaat daarvan vind je terug in deze post.

In de middag ben ik aangeschoven bij de jongens van RecordingBox die een mooie eenknops oplossing lieten zien om lessen / colleges op te nemen en die zonder verdere bemoeienis op internet of (beter nog) op iTunesU te krijgen. Interessant genoeg voor een eigen blogpostje.

Op woensdag was ik zelf aan de beurt met mijn sessie over de TeachMeetNL … in de vorm van een mini-TeachMeet. Daar lag een aardige uitdaging want net als iedereen had ik een sessie van drie kwartier waarin ik moest proberen niet alleen uit te leggen wat een TeachMeet is en waarom ik denk dat het een hele waardevolle manier van professionaliseren is (en dat alles zonder bier). Gelukkig kreeg ik hulp van een aantal TeachMeet-veteranen. Na mijn introductie (in de vorm van een micro-presentatie) hebben Willem KarssenbergKarin WintersBerend van de Weerdt en Annemieke Scholten geheel vrijwillig een korte presentatie gehouden waarbij ze prachtig lieten zien waar het om draait bij TeachMeets. Er waren zelfs wat mensen die de (audioloze – mijn fout) Ustream hebben gevolgd. Dus hierbij nog mijn grote dank voor jullie bijdragen.

Het was de eerste keer dat ik op Dé Onderwijsdagen was. In het verleden waren het vooral de prijs (blijft pittig voor een kleine zelfstandige) en het feit dat het programma zich vrijwel exclusief op het HO richtte, die me deden afhaken om ze daadwerkelijk te bezoeken. Als spreker mocht ik dit congres gelukkig gratis bezoeken (scheelt een stuk), maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik wel begrijp waarom er relatief weinig mensen uit het VO en PO aanwezig waren, want de (op zich prima en inhoudelijk veelzijdige) sessies hadden toch nog steeds een beetje dat HO-waterhoofd. Ook zouden naar mijn smaak er wel wat meer sessies over leren mogen gaan. Veel van het aanbod nu was toch vooral gericht op technologie.

Verder zijn Dé Onderwijsdagen nog best wel traditioneel van opzet. Een beetje meer pit, wat meer ruimte voor unconference-achtige toestanden en spontane deelnemerparticipatie zou best leuk zijn. Dat gezegd hebbende moet ik de organisatie een pluim geven voor het feit dat alles tot in de puntjes verzorgd was en dat er een gezellige sfeer in een prettige omgeving was. Ben benieuwd naar volgend jaar.

Share →