In het artikel over het loslaten van het landelijk beleid op het gebied van geletterdheid en gecijferdheid waar ik hier over schreef, staat een heel onopvallend in de laatste alinea nog ander bijzonder feitje:

And ministers have agreed to the findings of a group of educationists and head teachers who said formal Sats tests for 10 and 11-year-olds might eventually be replaced by teacher assessments of their pupils.

Zo mag ik het horen! Wie nog wel eens met mij in een discussie is geraakt over het hoe en waarom van centraal toetsen, weet dat ik niet bepaald een een fervent aanhanger ben van de manier waarop we in Nederland denken en omgaan met toetsen. Kort samengevat: ik ben verklaard tegenstander van deze geïnstitutionaliseerde afrekenmomenten die weinig meer meten dan het vermogen informatie te onthouden, stressbestendigheid en het vermogen om net niet catatonisch te worden van saaiheid.

CITO-toetsen en (eind)examens op z’n Hollands? Nou, nee dank je wel. Iik ben meer van dit soort ideeën: informatieve assessment volgens de ACOT2-principes.

Tagged with →  
Share →