De BBC meldt een opmerkelijk initiatief van de Engelse overheid: scholen in het primair onderwijs mogen vanaf 20011 het verplicht landelijk beleid op het gebied van geletterdheid en gecijferdheid loslaten en hun eigen beleid gaan vormen en uitvoeren. Het effect van een landelijk beleid is duidelijk uitgewerkt en daarom moeten scholen nu maar op zoek naar oplossingen die veel beter passen bij de lokale situatie en problemen van de scholen.

Interessant daarbij is de vise die de Staatssecretaris van Scholen Ed Balls uitdraagt:

Earlier this month, Mr Balls told a teaching conference: “I think the right thing for us to do now is to move away from what has historically been a rather central view of school improvement through national strategies to something which is essentially being commissioned not from the centre but by schools themselves.”

Het geld dat werd gebruikt voor de implementatie en uitvoering van het beleid komt nu beschikbaar voor de scholen zelf. Scholen krijgen wel nadrukkelijk het advies mee om zich te verdiepen in de mogelijkheden die technologie biedt. Bovendien zouden scholen digitale geletterdheid van kinderen de zelfde plaats en aandacht in het aandacht moeten geven als rekenen en lezen. Iets wat met de ontwikkeling van een po-versie van Digital Cre8or vrij eenvoudig te bereiken zou moeten zijn.

Tagged with →  
Share →