Ik ben nog (steeds) niet helemaal klaar met het ‘verwerken’ van de Creative Company Conference (van toch al wer zo’n twee wekene geleden). Een van de redenen waarom ik er graag bij wilde zijn, was de aanwezigheid van Sir Ken Robinson en John Moravec. Het leek me geweldig om dergelijke figuren live mee te maken (let even op de verleden tijd hier).
De presentatie van Robinson was geweldig. Grappig, inspirerend, los, indrukwekkend. Tegelijkertijd heb ik niets nieuws gehoord. Sterker nog; een aantal van de grappen die Robinson maakt, klinken wel heel bekend als je zijn boeken hebt gelezen en de filmpjes op internet hebt bekeken. (bekijk het zelf hieronder in de integrale opname van zijn act). Het doet natuurlijk niets af aan de boodschap, maar het maakte me wel weer eens te meer duidelijk dat dergelijke traditionele conferentiebijdragen eigenlijk niet zo heel veel toevoegen. Let wel, dit komt waarschijnlijk omdat ik me al goed verdiept heb in Robinsons gedachtegoed, zijn boeken ken en alle filmpjes herhaaldelijk heb bekeken. De rest van de zaal vond de goede man onvoorwaardelijk briljant. Maar voor mij voegde ‘Robinson live’ niets toe aan wat ik al wist of vond. Moet gezegd: het deed er ook niets aan af, ik vind zijn inzichten nog steeds even briljant als belangrijk en raad iedereen aan zijn boeken te lezen.
Hoe anders was dat met John Moravec. Ik had de aflevering van Tegenlicht (een paar keer) gezien, flink gelezen op zijn blog, zijn presentaties op Slideshare bekeken en me gelaafd aan zijn opvattingen. John is misschien niet zo charismatisch als Robinson, maar hij is erg benaderbaar en vindt het duidelijk erg leuk om met zijn verhaal de boer op te gaan en met mensen van gedachten te wisselen. Dat had ik al gemerkt toen bleek hoe eenvoudig je met hem via Twitter in contact contact kon komen en ook doordat we tijdens de Creative Company Conference samen hebben geluncht en geborreld en zo aardige ideeën hebben kunnen uitwisselen. Ook voor Moravecs verhaal geldt dat ik het allemaal al wel had gezien en gehoord, maar vanwege de eerdere (en later contacten), zowel online als IRL was de ontmoeting een stuk bijzonderder.
Ik denk dat het punt is dat juist dat kleine beetje interactie het verschil maakt. Michael van Wetering slaat in dat opzicht de spijker op zijn kop met zijn verslag van de Creative Company Conference: de organisatie heeft eigenlijk het meest waardevolle deel van het programma geschrapt. Juist de discussie tussen Robinson, Moravec, Frank Heemskerk en Mirjam van Praag had de deelnemers eenvoudig van de gebaande (conferentie)paden kunnen brengen, interactie met de deelnemers kunnen bewerkstelligen en aan belangrijke inzichten kunnen helpen. Het is dan ook des te leuker dat John Moravec een van de deelnemers zal zijn aan de Education2020 Unconference volgende week vrijdag.
KBIRI.NL – Sir Ken Robinson @ Creative Company Conference from KBIRI on Vimeo.