Als er een tijd / gelegenheid is geweest om een ware (disruptive) innovatie in het onderwijs door te voeren, dan is het wel het heden. De regering van president Obama trekt in het kader van de American Recovery and Reinvestment Act (ARRA 2009) $100 miljard (op een totaal van $787 miljard, da’s dus royaal 12,5% –bron-) uit om het Amerikaanse onderwijs ingrijpend te innoveren in een poging om het maximale uit deze wereldwijde crisis te halen. Met dat bedrag moet je een slag kunnen maken lijkt me of in elk geval de slag niet verliezen. En het signaal dat je zo grootschalig investeert in je onderwijs, van po tot en met ho, geeft ook aan waar je denkt dat je prioriteiten liggen om dit accute probleem aan te pakken.

Investeren, dat doe je in je toekomst. Dat is principe dat toch onder de fameuze Hollandsche handelgeest zou horen te vallen. In Nederland is het eerste wat we doen een stel wankele banken overeind houden (in elk geval de gevels) en grote bedrijven de kans geven niet heel veel minder winst te maken. Na nachtenlang vergaderen heeft de regering een pakket maatregelen bekend gemaakt om de huidige recessie het hoofd te gaan bieden. En wat heeft de Nederlandse overheid bedacht qua investering / aandachstpunt voor het onderwijs:

Het kabinet zet ten eerste alles op alles om via scholing en andere middelen, zoals kennis en innovatie, zoveel mogelijk mensen bij het arbeidsproces betrokken te houden; om sociale redenen, maar ook met het oog op de toekomstige behoefte van de arbeidsmarkt. Een belangrijk element is de versterking van vakscholen/werkscholen/wijkscholen en van het MBO.

en …

Ten derde bevat het pakket versnelde investeringen in (onderhoud van) infrastructuur en in (versnelde) bouw, onder andere in de zorg en het onderwijs.

That’s all folks! Daar mogen we het mee doen in het onderwijs. In geld ziet het er zo uit:

€2,4 miljard in totaal waarvan €530 miljoen voor onderwijs. Dat lijkt heel wat, maar dat geld moet worden gedeeld met Zorg. €280 miljoen voor de komende 2 jaar voor het verbeteren van de infrastructuur en bouw voor het onderwijs. (Hoera, nieuwe scholen, oude lessen) En investeringen doen we blijkbaar alleen (nou ja, waarschijnlijk vooral) in het MBO!? Geen geld voor échte onderwijsinnovatie from the ground up!? Geen geld voor echte innovatie in het po en vo, geen geld voor professionalisering van docenten? Geen geld voor ontwikkelen van een een onderwijssysteem dat vooruit kijkt in plaats van achteruit?

Er is nog een fooitje voor innovatieprogramma’s beschikbaar, maar ook daarvan zal lang niet alles exclusief naar het onderwijs gaan. Plasterk, Bijsterveldt en Dijksma zaten niet bij het crisisoverleg volgens mij. Gemiste kans. Kan iemand op Dé Managementconferentie daar even een bewindspersoon vriendelijk op aanspreken alsjeblieft?

Tagged with →  
Share →