
New psychological research conducted by Dani McKinney, a psychologist at the State University of New York in Fredonia, shows that students who only listened to podcasts of lectures achieved substantially higher exam results than those who attended class in person.
McKinney creëerde een enhanced podcast van een college Inleiding in de psychologie. De helft van de studenten liet zij het college live bijwonen (en de handouts in ontvangst nemen) terwijl de andere helft alleen de podcast tot z’n beschikking had. Na een week werden de deelnemers getoetst over het materiaal van het college. De studenten die alleen de podcast hadden bekeken scoorden beter, gemiddeld een C (ongeveer een 7,5) terwijl de studenten die het college hadden bijgewoond ‘slechts’ een D (ongeveer een 6,5) scoorden. Podcaststudenten die aantekening hadden gemaakt scoorden zelfs nog iets hoger (een 7,7).
Uiteraard mag je deze resultaten met een zeker voorbehoud bekijken, maar McKinney is van plan het onderzoek op een veel bredere schaal (een volledige cursus van een semester) te herhalen. Daarin wil zij onder andere kijken of podcasts meer effect hebben als je ze in een vroeg stadium van een cursus (als de stof voor studenten nog onbekend is) inzet.
Bron: Read Write Web