Waar moet je nu beginnen om te beschrijven hoe je de eerste Nederlandse TeachMeetNL hebt ervaren? Ik heb eigenlijk geen idee. Toen ik in januari 2007 door de TeachMeet08@BETT de inspiratie kreeg om zoiets ook eens in Nederland van de grond te krijgen, had ik nooit kunnen hopen op wat we afgelopen donderdag met z’n allen hebben gedaan. Dat unconferencen populair is, dat wist ik wel, maar hier doen we er eigenlijk niet echt aan … of misschien moet ik zeggen: deden we er niet echt aan. Als ik de aanwezige edubloggers mag geloven, hebben veel deelnemers het gevoel er de eerste bij te zijn geweest. Dat is het mooiste compliment dat ik me kan wensen.
De laatste dagen voorafgaand aan de†TeachMeetNL was het allemaal nog even spannend: de catering in Media Plaza is goed, maar spuugduur. Dankzij enkele gulle gevers was het echter toch mogelijk om iedereen de hele avond vrij te houden. Die wezenlijk missie lukte gelukkig.†Het is werkelijk fantastisch om de enthousiaste verhalen te horen en te lezen. Net zoals het fantastisch was om te zien hoe op de avond zelf iedereen het naar z’n zin had. De zaal zat tot de nok vol (ik heb niet eens iedreen een hand kunnen geven en/of Poken) en de sfeer was helemaal wat ik gehoopt had. De volgende dag moest ik weer gewoon aan de slag op de beursvloer van de NOT. Het waren toch de deelnemers dien nog even langskwamen voor een complimentje en de TeachMeet-buzz die de andere dag over de NOT waarde die me die laatste twee dagen (bijna letterlijk) op de been hebben gehouden. Graag wil ik iedereen die de moeite nam om nog even op de stand van de ASE’s langs te komen bedanken voor alle lof. Ging er bijna van naast mijn schoenen lopen.
TeachMeets zijn een bijzondere vorm van unconferencen. Ik heb ervaren dat als Engelsen een TeachMeet houden er na een paar biertjes al een hoop rumoer en gelach is … ook (of misschien wel vooral tijdens de presentaties). Nederlanders zijn volgens mij toch net dat beetje gereserveerder. Het was dus even afwachten hoe malle regels als de strikte tijdlimiet (gekoppeld aan het onverbiddelijke werpen van de Pikachu), het verbod op slideware en reclamepraatjes zouden vallen. Ik geloof dat iedereen er wel de lol van inzag en ik verwacht dat een volgende keer (daarover zo meer) de sfeer nog losser zal zijn. Meer feest, meer leren.
Ik heb genoten van de presentaties. Er zaten wat pareltjes tussen en daar draait het op een†TeachMeet om: inspirerende verhalen, nieuwe inzichten en de persoonlijke overtuiging mooi onderwijs te hebben gemaakt. Mijn complimenten dan ook aan de presentatoren die, zonder nu eigenlijk echt een idee te hebben waar ze aan begonnen, er toch maar mooi stonden. Uiteraard moet ik ook alle sponsoren bedanken: Kennisnet, Eduhouse, Paragin, Scientafix, gcompany, Koks Gesto, Wolters Uitgeverij, CKM Extended, SMART en een sponsor-die-niet-met-z’n-naam-online-hoeft; zonder jullie was er geen TeachMeetNL geweest!
Een ander geweldig resultaat was de opbrengst van de verloting. We hebben maar liefst €420 opgebracht voor E-learning4kids. De prijzen waren er dan ook wel naar: Grote Lijsters, boeken van Renate Dorrestein, Bosatlas spellen, Pokens en als hoofdprijzen een Grote (zeg maar gerust enorme) Bosatlas en een iPod touch.
Als je van de organisator zelf niet wilt aannemen hoe bijzonder deze avond was, lees het dan eens na bij degenen die er bij waren: Annet, Kobus, Marcel, Michael, Paul, Moqub, Gerard, Sia, Marcel en†Wilfred. Bovendien is er druk getwitterd en de fotografeerd (twitter/flickr fountain na de doorleeslink), dat geeft ook een aardige indruk.
En dan de hamvraag: waneer is de volgende†TeachMeetNL? Daar hoop ik jullie op heel korte termijn hier en op de wiki meer nieuws over te kunnen vertellen. Eerst even bijkomen van deze …