Een tijdje geleden schreeef ik al over een goeie vraag: How is it that we have so many passionate dedicated educators and so many really failing schools? The problem is, that you put a good person in a bad system, the system wins every time.. We need to change the system. Bij toeval liep ik afgelopen week tegen de context van dit citaat van Chris Lehmann aan.
Lehmann is een bijzondere schooldirecteur van een bijzondere en behoorlijk nieuwe school in Philiadelphia: de Science Leadership Academy.
The Science Leadership Academy is a partnership high school between the School District of Philadelphia and The Franklin Institute. SLA is an inquiry-driven, project-based high school focused on 21st century learning that opened its doors on September 7, 2006.
SLA provides a rigorous, college-preparatory curriculum with a focus on science, technology, mathematics and entrepreneurship. Students at SLA learn in a project-based environment where the core values of inquiry, research,collaboration, presentation and reflection are emphasized in all classes.
De uitgangspunten van het onderwijs op de SLA zijn even simpel als innovatief (in hun praktische toepasing): How do we learn? What can we create? What does it mean to lead? Op basis van deze vragen wordt voor de leerlingen een individueel leerplan ontwikkeld. Leerlingen worden in dat plan uitgedaagd om zelf vragen te bedenken en ze te beantwoorden zodat ze met die attitude hun volwassen leven kunnen beginnen. Daarbij staat ervaringsleren voorop, in real world situaties waarbij de leerlingen niet alleen op school maar door heel Philly met hun leren bezig zijn. Onder meer in maatschappelijke stages en bij het Franklin Institute.
Het is prachtig om te zien hoe op de SLA de leerling en zijn leren voorop gesteld wordt en niet de vakken en niet de leraren. We teach kids, not subjects is een van mijn favoriete quotes uit de presenatie die je hieronder kunt bekijken. En dat moet je zeker eens doen. Het is van een andere orde dan de Last Lecture van Randy Pausch, maar toch heb ik er een soortgelijke associatie bij. De noodzaak om kinderen actief te betrekken bij hun leren, het belang van sociale samenhang, het nagenoeg ongebreideld gebruik van technologie zodat je dingen kunt creëren en ideeën kunt delen, zag ik ook bij Pausch
Ik kan natuurlijk nog van alles citeren en naar van alles linken, maar Lehmann is eigenlijk iemand die je in actie wilt zien. Gelukkig kan dat. Hieronder zie je Chris in actie tijdens Ignite Philly. De slides die hij daarbij gebruikt staan er onder (achter de doorleeslink) zodat je die ook rustig nog eens kunt bekijken.
Ook de moeite waard: Chris’ presentatie voor de K-12 Online Conference.