Zo, de ochtend zit er op en dus ook de eerste special: Any time, any place learning. Het aardige is dat ik niet heel erg into gamen en locative ‘gedoe’ ben en er eerlijk gezegd ook niet zo heel van weet … of wist eigenlijk. Want ik heb er behoorlijk wat van opgestoken. Een paar van de sessies tijdens deze special waren absoluut inspirerend. Het meest opmerkelijke was eigenlijk wel dat prachtige projecten als De zingende stad en MobileMath zijn gemaakt met een ontwikkelomgeving die Nederlands is, namelijk 7scenes van De Waag Society.

Die mooie voorbeelden werden overigens heel aardig theoretisch ingekader door keynote speaker Eric Klopfer van MIT’s Steler Teacher Education Program (MIT’s lerarenopleiding zeg maar). Zijn betoog kwam er op neer dat leren met behulp van games hard fun moet zijn. Moeilijk en leuk. Of beter nog: leuk want moeilijk. Ook een niet onbelangrijke opmerking was dat onderzoek had uitgewezen dat gamers een aantal skills blijken te hebben die er voor zorgen dat ze het in moderne werkomgevingen een stuk makkelijker hebben: probleemoplossend vermogen en kritisch denken. Geen nieuw verhaal, maar wel een die nu eens niet uit dehoek van een flat worlder of de creativiteitshoek komt.

Tagged with →  
Share →