Sir Ken RobinsonSir Ken Robinson heeft in juni bij het in ontvangst nemen van de Benjamin Franklin Medal een lezing gehouden voor de RSA. De lezing heet simpelweg Changing paradigms How we implement sustainable change in education en gaat over het belang van het stimleren van ‘het creatieve’ in het onderwijs en hoe en waarom je daar bij onderwijsvernieuwing anno 2008 op in moet zetten. Ik vind eigenlijk dat iedereen die de moeite neemt om mijn blog te lezen zichzelf een klein uurtje met de lezing van Sir Ken cadeau mag doen … moet doen zelfs. Het is een prachtige, humoristische maar ook fascinerende en inspirerende lezing. Zo eentje die nog dagen blijft nazingen in je hoofd.

Mocht je een uurtje video te gortig vinden, lees dan even onderstaand stukje tekst, als teaser zeg maar … en dan wil je waarschijnlijk alsnog de presentatie zien. De (prachtige kwaliteit) video op RS-site is helaas niet te embedden, dus je zult even op de site moeten gaan kijken.

In Sir Kens lezing zitten een paar inspirerende opvattingen. Zo stelt hij dat om bij het werkelijk menselijk potentieel uit te komen in onderwijs we niet langer moeten uitgaan van het utiliteitsparadigma dat sinds het industriële tijdperk onder ons onderwijs ligt.

So there is an economic judgement that is made in the structure of the school curriculum. I am sure it was true of you, you probably found yourself benignly steered away from things you were good at at school, towards things that other people advised you would be more useful to you. So effectively, our school curricula are based on the premise that there are two sorts of subject; useful ones and useless ones. The useless ones fall away eventually and they fall away especially when money starts to become tight, as it always is.

Om daar vanaf te komen (leest u mee meneer Dijsselbloem) moet je onderwijs niet hervormen, maar . Onderwijsverandering zoals we die kennen is altijd gebaseerd ‘wat de maatschappij nodig heeft’ (ook al hebben we niet eens een idee hoe die maatschappij er volgende week uit kan zien) en richt zich dus niet op de persoonlijke ontwikkeling (het leren) van individuen.

We still educate people from the outside in. We figure out what the country needs and then we tryand get them to conform with it rather than seeing what makes people drive forward and building education systems around a model of person-hood, which I think is what we should come to.

In een van zijn boeken heeft hij daar eerder over geschreven:

It is based on the premise that people do their best when they do the thing they love, when they arein their element. So I was trying to get to grips with what that is. What is it to be in your element? I spoke to scientists and artists and business leaders and poets and parents and kids and it seems to me the evidence is absolutely persuasive. When people connect this powerful sense of talent within themselves, discover what it is they can do, they become somebody else and that to me is the premise of building a new education system. It is not about reinforcing the old model but reconstituting our sense of self and it happens to synergise, is that a verb, I’m not sure, with the new economic purposes.

Een veranderende maatschappij (onder invloed van globalisering, stedelijke groei, opkomende economieën, de ecologische gevolgen en de rol van technologie en media) vraagt om een ander soort burgers, burgers die creatief en innovatief met nieuwe problemen om kunnen gaan.

Ook gaat Sir Ken in op wat hij noemt intellectuele apartheid: in het onderwijs(systeem) waarderen we academische intellectuele vaardigheden meer dan praktische / beroepsvaardigheden. Dat is een geloof van de systemen, niet van moderne jongeren, die hechten veel minder waarde aan een diploma of een graad.

One of the things that sits right in the middle of this is this idea that there are academic and non-academic kids. That there is something called vocational training, which is not as good as academic education; that people with theoretical degrees are inherently better people than those who can do real craft and the kind of work which previously would have been venerated in Guild systems. We have this intellectual apartheid running through education and so lots of people try to defend it or to repair it. I think we just have to recognise that it is mythical and we have to strip it out of our thinking.
Vervolgens stelt hij de manier waarop we vandaag de dag omgaan met het feit dat ‘ineens’ een hoop jongeren ADHD zouden hebben ter discussie. Hij maakt de vergelijking met hoe vroeger bij het minste keelpijntje je amandelen werden verwijderd, soms zelfs preventief, zonder dat wel wist of dat zou helpen of wat de functie van die amandelen was.
What I do know for a fact is it is not an epidemic. I believe that these kids are being medicated as routinely as we had our tonsils taken out and on the same whimsical basis and for the same reason, medical fashion. Our children are living in the most intensely stimulating period in the history of the earth. They are being besieged with information and calls for their attention, from every platform; computers, from i-phones, from advertising hoardings, from hundreds of television channels and we are penalising them now for getting distracted. From what? Boring stuff, at school, for the most part.

Volledig uit het hart gegrepen, wat mij betreft.Aan het einde van zijn lezing vertelt hij over een onderzoek naar divergent denken (een belangrijk ‘kenmerk’ van creativiteit in mensen).

stats

There are tests for this and they gave them to 1,500 people in a book called ‘Breakpoint and Beyond’, and on the protocol of the test, if you scored above a certain level you would be considered to be a genius at divergent thinking. So, my question to you is, what percentage of the people tested, of the 1,500, scored at genius level for divergent thinking. Now, you need to know one more thing about them. These were kindergarten children. what do you think? What percentage were genius level? 80%? Okay, 98%. [dia toont statistieken: 98%] Now the thing about this was it was a longitudinal study. So they re-tested the same children five years later, aged 8 – 10, what do you think? 50%, [dia met statistieken: 32%] they re-tested them again five years later aged 13 – 15. [dia met statistieken: 10%] You can see a trend here can’t you? They tested 200,000 adults, 25 years and older, just once as control, what do you think? [dia met statistieken: 2%]
Now, I always say, if you are in business, these are the people you are hiring. […] A lot of things have happened to these kids as they’ve grown up, a >lot but one of the most important things that has happened to them, I am convinced, is that by now they have become educated.
Sir Ken sluit zijn presentatie af met nog wat geweldige citaten. Maar waarschijnlijk ben je de presentatie inmiddels aan het bekijken (laatste 5 minuten zijn nog steeds de moeite waard). Er is bijna geen betere docentprofessionalisering mogelijk dan dit soort pleidooien … althans voor mij. Heerlijk! En voor mij eem mooie gelegenheid om al deze ideeën op mijn blogje van harte te onderschrijven.
Tagged with →  
Share →