Apple's liefde voor EuropaMet enige regelmaat beklagen Europese (eigenlijk alle niet-Amerikaanse) Apple-gebruikers zich over de houding die Apple zich ten opzichte van hen aanmeet. Zijn het niet de prijzen die in Euro’s gelijk zijn aan die in dollars, dan is het wel de aanmerkelijk tragere werking van .Mac of het simpele feit dat het soms en eeuwigheid lijkt te duren voordat een product als de iPhone eindelijk eens op een ‘buitenlandse markt’ verschijnt.

Steve Jobs heeft al jaren geen acte de présence gegeven op de Europese Apple Expo en ook de introductie van nieuwe producten daar heeft allesbehalve een imposant track record. Nieuw dieptepunt in die houding lijkt toch wel te zijn dat Apple haar stand op de Apple Expo in Parijs (17-20 september) heeft geannuleerd. Dat lijkt me een ferme uitholling van zo’n groot evenement. Maar wat is er nu aan de hand? Is het desinteresse? Zijjn we een té kleine en dus niet interessante markt? Of heeft het te maken met een verandering van strategie?

Op grote, vrij algemene evenementen lijkt Apple niet van de partij, maar op beurzen en congressen die zich heel bewust op een bepaalde doelgroep richten (creative pro’s, onderwijs) is Apple wel in een of andere vorm aanwezig. Neem de Phofilmusigner-events, de Pro Series, of de BETT show (in Londen), maar ook de NOT en andere onderwijs-en-ict-beurzen. Het lijkt er op dat Apple haar liefde bij voorkeur niet meer in het openbaar toont, maar doet ze het liever intiem houdt. Nu nog de prijzen omlaag, .Mac sneller en de iPhone in Nederland en natuurlijk Steve Jobs die een praatje komt houden op de NOT.

Tagged with →  
Share →