Het afgelopen jaar ben ik op heel wat verschillende scholen geweest. Daarbij viel het me op dat op het merendeel van die scholen sites als Youtube, Hyves, chatsites en zelfs hier en daar de Google apps door speciale internetfilters werden geblokeerd. Zowel leerlingen als docenten hadden geen toegang tot dergelijke sites. Probeer je het toch krijg je vaak geen vriendelijk scherm met uitleg, maar doorgaans een soort radioactief doodshoofd met daaronder in grote rode letters de melding dat de Acces Denied is. 

Als je dan vraagt waarom dat zo is, krijg je maar zelden een onderwijsinhoudelijk antwoord. Vaak komt het neer op iets in de trant van: Mag niet van systeembeheer. Trekt teveel bandbreedte. Malle situatie, want als bandbreedte je probleem is (als ict-beheerder) zorg dan voor meer bandbreedte en niet voor minder gebruik … ben ik geneigd te zeggen. En als ik als docent er voor kies om Youtbe of Hyves in te zetten als leermiddel dan lijkt me dat de kabelknopers wel de laatsten horen te zijn die mij daarvan weerhouden. God verhoede dat blijkt dat de leerlingen straks allemaal tegelijk de ELO willen gebruiken. Gaat die dan ook achter het filter als dat teveel bandbreedte trekt?

Nu ben ik ook een beetje van het burgerlijk ongehoorzame soort, dus hier volgt een belangrijke tip voor leerlingen en docenten die internetfilters willen omzeilen en gewoon willen kunnen Youtuben, Facebooken, Myspacen en Hyven:
 

Met dank aan Ewan McIntosh voor de tip. Voor meer mogelijkheden en vergelijkbare tips kun je de Youtubepagina van bovenstaande filmpje raadplegen.

Late aanvulling: het zit weer eens in de lucht, want wat lees ik op eschoolnews in een artikel over onderzoek naar key ed-tech trends:

Thirty-seven percent of districts foresee a problem obtaining sufficient bandwidth regardless of their ability to pay. Two-thirds of those polled say they have implemented a policy to restrict the use of certain applications in order to conserve bandwidth–including banning streaming video.

Hayes says she finds it striking that technology directors would choose to restrict or prohibit the use of video streaming and other media as a solution to limited bandwidth. “This seems to be the opposite of the objective that we should be striving for–to create a ‘real-world’ environment with all media used to help kids learn,” she said.

Precies mijn punt!

Tagged with →  
Share →