Ben je net terug van vakantie, kom je in je je feeds een artikel tegen met de titel Weg met leuk! … op elearning.nl nota bene. Ik schiet dan meteen in aanvalsmodus. Dat wordt er niet minder op als je Erik Huisman ziet schrijven:
Wie heeft ooit bedacht dat een leerervaring leuk moet zijn?. Is het niet zo dat de meest leerzame momenten helemaal niet leuk waren, en met vervelende emoties gepaard gingen? “Dat was helemaal niet leuk maar daar heb ik zoveel van geleerd”
Nu ben ik héél erg voor leuk. In zijn algemeenheid, maar in het onderwijs in het bijzonder. School moet echt veel leuker worden. Kan ook makkelijk, zeker met al die mooie computers en creatieve toepassingen. Waarom zien we in Nederland de schooljaren toch als een noodzakelijk kwaad waar je je maar een aantal doorheen moet worstelen? Waarom wordt je leven pas leuk ná school? Erg moe word ik van docenten die klagen dat leren nu eenmaal niet leuk te maken is, als leerlingen niet willen. Ja, dûh … zorg er dan voor dat ze iets te doen krijgen wat ze wel leuk vinden. En dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Als ik voor meerdere vakken een aantal keer in de week niets anders mag doen dan het maken van oefeningen in het werkboek van de methode, zou ik school ook helemaal niet leuk vinden. Een beetje afwisseling en wat meer ruimte om technologie creatief toe te passen en jongeren worden al een stuk blijer van school, volgens mij.
Er is een Chinees spreekwoord dat zegt: Vertel me dingen en ik zal vergeten, laat me dingen zien en wellicht onthoud ik ze dan, betrek me in dingen en ik zal het begrijpen. Geen idee hoe oud dat spreekwoord eigenlijk is, maar het zal wel een tijdje meegaan. Het sluit perfect aan op de manier waarop moderne jongeren (Generatie Einsteiners) willen leren: praktisch, zinvol en betrokken. Veel docenten zien leren als een overgankelijk werkwoord: een werkwoord dat een lijdend voorwerp bij zich kan hebben, moet hebben blijkbaar.
Moet je je eens voorstellen dat werkgevers zouden gaan roepen: Wie heeft ooit bedacht dat werken leuk moet zijn? Nederland zou te klein zijn en we zouden collectief gaan staken: hossend en in polonaise door de Jaarbeurs met jolige t-shirts en veel koffie en koek (want staken moet wel leuk zijn). Of dat je maar eerst onder een auto moet komen om te leren dat goed moet uitkijken bij het oversteken. Misschien leerlingen een oorlog meemaken om te leren hoe verschrikkelijk zoiets is? Ik mag het toch zeker niet hopen!
Als je vanuit je feedreader op de link naar het artikel klikt, kom je direct bij Huismans stukje uit en dan ben je geneigd te geloven dat deze auteurvan deze rabiate nonsens last heeft gekregen van acute tropenkolder. Pas als je op de voorpagina van elearning.nl kijkt, zie je dat het om een column gaat en coulmns moeten prikkelen. Dat lukt goed, maar ik ben (als ik de reacties eens bekijk) niet de enige die de tongue in cheek even heeft gemist.