Ik had mail … van Willem Karssenberg. Dat gebeurt wel vaker, maar deze keer stond er (behalve de vriendelijke groeten uit zijn onderschrift) een link en wel deze: http://tinyurl.com/ywzpps (de tiny-versie heb gemakshalve maar even gefabriceerd). Op een pagina van CrunchGear waren de volgende filmpjes te bekijken:

Ik schreef al aan Willem:

Kijk er wel met een beetje pijn in het hart naar hoor. Apple is voor mij toch nog steeds het bedrijf van Think Different.
Dat Apple de hackers met updates ‘bestrijdt’ en niet Apple Legal op de ontwikkelaars van Hacks afstuurt, is toch wel een soort gedoogbeleid. Ik denk dat het vooral AT&T is dat van Apple ‘eist’ dat de hacks worden bestreden. Er moeten volgens mij eerst centjes verdiend worden.

Maar het zet me wel een beetje aan het denken. Apple is voor mij nog steeds het bedrijf van Think Different. Het moet een hele goede marketingcampagne zijn geweest, want het manifest (zoals het inmiddels bij devote Mac-gebruikers heet) verwoordt nog steeds mijn gevoel voor Apple als bedrijf en de spullen dat het maakt. De Get a Mac-campagne kan niet in de schaduw staan van Think Different. En toch … het is reclame en Apple is een bedrijf dat winst wil maken. Kortom: ik val nog steeds voor een bijna 10 jaar oude reclamecampagne.

Ben ik dan goedgelovig? Verblind door mijn Apple-liefde of is Apple nog steeds, ergens diep diep in haar corporate inner self een technologiebedrijf dat van haar klanten houdt, maar dat met die liefde soms wat onhandig omgaat? Apple wil ons namelijk dolgraag simlock-vrije iPhones gaan verkopen, ze wil ons ook drm-vrije muziek verkopen immers. Maar soms kiest Apple de verkeerde vrienden, die wel het onderste uit de kan willen. Dat kunnen we haar toch niet kwalijk nemen want uiteindelijk zorgt ze dat we krijgen wat we willen. Omdat Apple van ons houdt, niet om onze portemonnee, maar om wie we zijn en omdat we van haar houden … toch!?

Tagged with →  
Share →