Uit de RSS-feed van Kennisnet viste ik wat opmerkelijk nieuws.
(Kennisnet Ict op school) – Laptop-gebruik in het basis- en voortgezet onderwijs staat nog in de kinderschoenen. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Kennisnet Ict op school.
Scholen die er voor kiezen elke leerling met een laptop te laten werken, ervaren als belangrijkste opbrengsten:
- leerlingen werken meer samen;
- lesgeven is voor de leraar creatiever en aantrekkelijker;
- leerlingen vinden het onderwijs leuker;
- lesvoorbereidingen zijn makkelijker en sneller zodra alle leerstof digitaal voorhanden is;
- het is makkelijker in te spelen op actuele gebeurtenissen;
- docenten en leerlingen zijn meer voor elkaar bereikbaar.
Dit is het soort nieuws waar ik toch elke keer weer van op kijk. Zelf gebruik ik al sinds jaar en dag (mijn eerste laptop kreeg ik in 1999) mijn trouwe PowerBook in elke les. Niet alleen voor presentaties, maar ook om simpele dingen als de presentie te noteren of in de les even snel iets naar een leerling te mailen of om Blackboard te checken. In een enkel geval zit ik zelfs met leerlingen te chatten die elders in het gebouw aan de computer zitten te werken. Bovendien stimuleer ik leerlingen om hun eigen laptop mee naar school te nemen zodat ze niet afhankelijk zijn van het beperkte aantal computerwerkplekken in de school. Het gebrek aan een WiFi-netwerk maakt daarbij niets uit. Je hoeft niet online te zijn om in Word of PowerPoint etc. te werken immers.
Als je naar de opgesomde winstpunten kijkt, dan vraag je je af waarom er nog docenten en leerkrachten zijn zonder laptop. Het is welbeschouwd een beetje mal om de computer die je gebuikt voor je werk, thuis op je bureau te hebben staan. Stel je voor dat een kok zijn fornuis thuis zou laten en je alleen maar van koud en rauw voedsel zou kunnen voorzien. Van alleen maar (onderwijs)sushi en -salades worden onze leerlingen niet heel blij volgens mij.