Weblogg-ed heeft een mooi bericht over onderwijsinnovatie die maar eens een keer niet stukkie-bij-beetje gaat. Een Engels schooldistrict(Knowlsey Council, Merseyside)  dat 21000 leerlingen vertegenwoordigd, heeft besloten om bij wijze van onderwijsvernieuwing al haar elf scholen voor voortgezet onderwijs te sluiten.  Het district kampte met onderwijsresultaten die al jarenlang ver achterbleven bij het landelijk gemiddelde. Het bestuur zag geen andere optie dan het probleem rigoureus aan te pakken en onderwijs voortaan niet meer via (traditionele) scholen aan te bieden, maar via learning centers.

Na een grondige ‘herstructuring’ (ter waarde van £ 150 miljoen) gaan de leerlingen voortaan aan de slag in internetcafé-achtige learning centers. Geen roosters, geen klassen en zelfs geen officiële vakanties meer. Ook dan, net als in de weekends, zijn de learning centers geopend. ‘s Ochtends nemen ze hun dagopdracht in ontvangst om daar vervolgens in aangewezen leerzones  aan te werken. De leerlingen werken in hun eigen tempo aan een maatwerktraject via een online omgeving.

Deze inrichting van de state-of-the-art leercentra wordt gerealiseerd met de hulp van Microsoft. Ik ben wel gecharmeerd van dit soort radicale manieren om een probleem aan te pakken. Het is wel een zeer definitieve breuk met het onderwijs zoals dat sinds de industriële revolutie  wordt gegeven. Ik zou het best aardig vinden om op deze manier het onderwijs van de vavo-school waar ik les geef nieuw leven in te blazen. Wel met de hulp van Apple natuurlijk 😉

Tagged with →  
Share →