Mobile learning is hot en de iPhone is hotter. Het toestel wordt in juni in de VS gelanceerd en later in het jaar zal het ook in Nederland beschikbaar komen, maar dat weerhoudt geen enkele Mac-site ervan om er toch uitgebreid over te schrijven. Apple presenteert de de iPhone als een revolutie op het gebied van mobiele technologie. Dat kan natuurlijk best wel zo zijn. Een mobiel apparaat dat een innovatieve technologische mutatie is van een geavanceerde telefoon, een breedbeeld iPod video en een draagbaar internet device. Key feature: het ding is volledig te bedienen via een touch screen, is ook wel bijzonder. Maar is de iPhone nu gewoon een mooi stukje speelgoed voor gadgetfreaks of biedt deze alles-in-één-telefoon ook bijzondere mogelijkheden als onderwijstoepassing? En is de combinatie van functionaliteiten juist dat wat de iPhone anders (beter) maakt dan andere handhelds?
Projecten met pda’s, mobiele telefoons en gps-apparaatjes worden met regelmaat uitgevoerd. Er zijn natuurlijk ook voldoende zinvolle onderwijstoepassingen voor te bedenken. Bijvoorbeeld verslaglegging in bpv, het online of via sms doorgeven van roosterwijzigingen, iPods met wandelinstructies, opnames van colleges of animaties om de werking van bepaalde zaken te verduidelijken en gps-speurtochten. Het zijn allemaal toepassingen die in innovatief onderwijs een plek hebben. Dat je daarvoor een iPhone, het blijft immers een pda-telefoon, zou kunnen gebruiken, spreekt voor zich. De vraag dringt zich dan op of Apple’s tovertelefoon een meerwaarde zou kunnen bieden. Drie apparaten in één, maar het wil aan elk apparaat iets toevoegen.
Het blijft natuurlijk een beetje speculatie zolang nog vrijwel niemand zo’n ding in handen heeft gehad, maar dat gaat me niet weerhouden eens wat gedachten over de iPhone op een rijtje te zetten. Laten we de drie apparaten eens langslopen en kijken wat de educatieve meerwaarde zou kunnen zijn.
Widescreen iPod
De iPod is al een heel fijn ding om filmpjes, podcasts en audio op af te spelen. Ik kan me zo voorstellen dat op een groter (breder) scherm (online) video beter tot zijn recht komt. Datzelfde geldt dat natuurlijk ook voor vodcasts en enhanced podcasts. Op een iPod (4 of 8 Gb geheugen) past behoorlijk wat audio of video. Dankzij de ingebouwde WiFi (en wellicht UMTS) is de iPhone in potentie een prima toestel om online media af te spelen. Ik kan me zomaar voorstellen dat je met de iPhone die media vanaf je schoolnetwerk kunt halen.
De huidige iPod video laat zich ook prima gebruiken als presentatiedevice. Het laten zien van een filmpje op een tv-scherm of beamer is vrij eenvoudig. Ook het geven van een PowerPoint- of Keynotepresentatie is al vrij eenvoudig met de iPod. Steeds meer beamers hebben bluetooth en aangezien de iPhone dat ook heeft, zou een een waarlijk draadloze presentatie, zonder ‘tussenkomst’ van een ‘echte’ computer heel goed moeten kunnen. De iPhone zou dan een computer en remote in één kunnen zijn. Dankzij de wifi in de iPhone zou het nog steeds vrij eenvoudig moeten zijn om tijdens een presentatie te ‘schakelen’ naar websites.
Touchscreentelefoon met camera
De meerwaarde van de telefoon ‘in’ de iPhone lijkt me de mogelijkheid om eindelijk fatsoenlijk te kunnen e-mailen met je telefoon. Dankzij het toetsenbord op het scherm hoef je niet meer 6x op een friemelknopje te drukken voordat je de bedoelde letter hebt. Heeft dat meerwaarde voor het onderwijs? Niet specifiek lijkt me, maar het is wel een stuk handiger en intuïtiever. Conference call (groepsbellen) is een functie die veel ‘gewone’ mobiele telefoons ook ondersteunen. Maar ook in het geval van de iPhone lijkt het vooral het gemak waarmee je dat kunt doen een klein pluspuntje te zijn.
Ook wel aardig is de chatfunctie (althans de sms-chat). Het is niet duidelijk of de iPhone met een volwaardige chatfunctie (lees: iChat komt). Jobs heeft tijdens de presentatie van de iPhone op de MWE 2007 in elk geval niet laten zien. Maar chatten via sms ziet er op de iPhone net zo uit als in de de iChat die Mac OS X zit.
De combinatie van dit gebruiksgemak met de ingebouwde camera lijkt wel wat leuke mogelijkheden te hebben. In iPhoto en iWeb zit de mogelijkheid om fotoblogpagina’s te creëren. Het is vrij eenvoudig voor te stellen dat Apple die mogelijkheid in een of andere vorm ook in de iPhone gaat inbouwen; foto’s maken voor een opdracht voor school of voor je stagebegeleider en die met een druk op de knop naar je weblog sturen, dat is pas Wow!. Hoewel het nergens expliciet wordt vermeld op de site, lijkt het vrij aannemelijk dat je iets vergelijkbaars ook met video kan doen.
Als je ermee kunt bellen, dan kun je er geluid mee opnemen … toch!? Daarmee zou de iPhone een hele aardige mp3-recorder kunnen worden. De opgenomen audio zou dan weer prima gebruikt kunnen worden in een podcast. Nu heb je daar nog losse apparaatjes (bijvoorbeeld de Micromemo van XtremeMac, die ik zelf gebruik) voor nodig. Mogelijkheden genoeg voor mobile journalism.
Internet device
De iPhone claimt een volwaardige webbrowser te hebben. Daarmee komt (eindelijk) internet in de klas voor iedereen, zonder een 1-op-1-project te moeten beginnen. Hoewel in de demo op de site van Apple het browsen er heel aardig en inventief uiziet, lijkt mij de iPhone vooral een handig zoekapparaatje. Uitgebreid op sites lezen of op fora posten, lijkt me niet heel ‘handig’ met de iPhone. Maar het kán natuurlijk wel en dat geeft de iPhone wel weer een voordeeltje ten opzichte van andere pda’s. Dankzij de wifi kan de iPhone gebruik maken van draadloze (school)netwerken.
Er is wel een kanttekening te plaatsen bij de iPhone: het wordt namelijk een zogeheten closed device. Het is dus niet zonder meer mogelijk om bijvoorbeeld ‘even’ een alternatieve browser te installeren. Dat kan dus problemen geven met sites die niet goed werken onder Safari. Blackboard doet het bijvoorbeeld ook niet denderend onder Safari. Daar staat natuurlijk tegenover dat het een heel aardig mobiel blog-apparaat zou kunnen zijn.
Wat biedt de iPhone dan als extra’s? Een ding is wel duidelijk: de iPhone is geen productivity device; het is niet de bedoeling dat je er uitgebreide documenten op gaat typen, spreadsheets gaat beheren of een presentatie in elkaar knutselt. Communiceren, multimedia en en het ontsluiten van info gekoppeld aan de innovatieve bediening lijken de potentiële succesfactoren van dit apparaat.
Echte onderwijspotentie zit ‘m volgens mij in de widgets. Mac OS X-gebruikers kennen ze natuurlijk uit Dashboard (Vista-gebruikers kennen ze als Gadgets) Mini-apps, die een ding kunnen, maar dan wel goed. Specifieke functies voor het onderwijs zijn snel bedacht: grafische rekenmachine, binas, vertaalwidget, woordenboek, atlas. Apple heeft een
complete gallery aan widgets. Bovendien draait de iPhone op Leopard mobile. Leopard biedt gebruikers de mogelijkheid om zelf widgets te bouwen ‘rond’ websites. Daar kun je natuurlijk talloze toepassingen voor bedenken die handig kunnen zijn in een onderwijssituatie.
En dan is er natuurlijk nog de mogelijkheid dat de iPhone een heel stel secret features heeft, net zoals Jobs heeft aangekondigd dat Leopard bevat. En aangezien de iPhone, zoals gezegd, op een soort Leopard mobile draait, kon de iPhone nog wel eens een paar leuke verassingen voor ons in huis hebben. Het zou behoorlijk des Apples zijn om bij de introductie van de iPhone een paar leuke mobiele apps klaar te hebben staan. Ook is het interessant om te kijken of er contentaanbieders komen die (varianten van) hun website iPhone ready maken, zodat sites er op de iPhone perfect komen uit te zien.
Kort en goed: out of the box heeft de iPhone wat leuke features die zeker onderwijspotentie hebben. Het is wel goed daarbij te bedenken dat de iPhone niet is ontwikkeld voor het onderwijs of als mobiel leermiddel. Daarbij is het nog steeds niet duidelijk wat er nog allemaal aan (nu nog niet bekende) features op de het apparaat komen als het eenmaal wordt gepresenteerd. En aangezien Apple erom bekende staat goede dingen beter te kunnen maken, is de iPhone een beloftevol apparaat.